| Mera Naam Joker: Kepalsuan Syaitan Gua Hira’

Selasa, 04 September 2012

Kepalsuan Syaitan Gua Hira’



Ingat lagi tak dulu, kita pernah dikejutkan dengan gambar syaitan yang kononnya ditangkap di Gua Hira’. Pada masa itu ramai yang percaya akan kesahihan gambar itu (gambar di atas).

Rupa-rupanya selama ini kita telah ditipu dan dipermainkan oleh pihak-pihak tertentu. Cuba lihat gambar sebenar di bawah.


Saya lihat gambar syaitan itu semasa saya di sekolah menengah lagi. Ada rasa sangsi pada gambar tersebut. Bukan tidak percaya syaitan itu ada tetapi daripada cerita dan gambar yang dipamerkan cukup meragukan. Ada ker syaitan boleh berposing relax jer kat gua tu.
Gambar itu dibuat bertujuan menghina Nabi Muhammad SAW. Kononnya refleks disebalik gambar itu ialah Nabi Muhammad SAW bertapa di gua Hira’ dengan syaitan (nauzubillah) dan yang menyampaikan ayat Al-Quran itu adalah dari tipu daya syaitan. Kadang-kadang gambar di internet yang dianggap sebagai lucu adalah merbahaya kepada akidah. Kita dipesong secara homur tanpa mengetahui motif disebaliknya.
Apabila kita bercakap dengan anak-anak kita bahawa Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW berada di Gua Hira’ lantas mereka terbayang pada gambar syaitan itu. Ini memberi andaian buruk dan jahat sangka dalam pemikiran kanak-kanak. Oleh itu berhati-hatilah sebelum mempercayai sesuatu atau menyebarkan perkara-perkara yang pelik dan meragukan.
The moral of the story….. ramai di kalangan kita apabila menerima email sahaja sudah mula mempercayai apa yang dibaca dan tanpa usul periksa atau membuat selidikan terlebih dahulu terus jer foward pada rakan-rakan.
Gambar di bawah menunjukkan Gua Hira' yang sebenar.

WebRep
currentVote
noRating
noWeight
Comments
0 Comments