| Mera Naam Joker: Sejarah Hang Tuah

Jumat, 05 Agustus 2011

Sejarah Hang Tuah


KAJIAN: ROZIELINA ZINI (U6-3)

SINOPSIS
Pada awal bab ini menceritakan tentang kelakuan Hang Jebat yang semakin liar sehingga sering bersuka ria di istana dan bermukah dengan dayang-dayang di istana malahan dia meganggap istana adalah tempat tinggalnya. Perbuatan keji Hang Jebat membuatkan Raja Melaka menjadi murka tetapi apakan daya keris pandak Laksamana Hang Tuah masih berada ditangan Hang Jebat, tiada sesiapapun yang akan dapat mengalahkannya. Seterusnya Raja Melaka terpaksa berpindah ke rumah Bendahara Paduka Raja bersama-sama dengan Tun Teja, Raden Emas Ayu serta putera-putera baginda.
Pelbagai percubaan untuk membunuh Hang Jebat yang diperintahkan oleh Raja Melaka telah dilakukan oleh pembesar-pembesar seperti Patih Kerma Wijaya, Hang Kasturi, Hang Lekiu dan temenggung tetapi kesemuanya gagal. Akhirnya, baginda Raja Melaka menyesal tentang hukuman baginda yang membabi buta terhadap Laksamana Hang Tuah. Pada masa itulah, Bandahara Paduka Raja membongkar rahsia bahawa Hang Tuah masih hidup dan bersembunyi di Hulu Melaka. Tun Pekerma dan Tun Kasturi dititahkan untuk menjemput Laksamana dengan segera.
PERISTIWA-PERISTIWA PENTING
· Hang Jebat bermaharajalela Di istana akibat rasa geramnya terhadap Raja Melaka.
· Keris Pandak Laksamana Hang Tuah berada ditangan Hang Jebat.
· Raja Melaka Murka kepada Hang Jebat dan perbuatannya yang durhaka terhadap baginda.
· Raden Mas Ayu lari dari istana dan menuju ke Istana Tun Teja lalu mengadu akan kekacau bilauan yang dilakukan oleh Hang Jebat.
· Raja Melaka berpindah ke rumah Bendahara Paduka Raja Bersama dengan Tun Teja, Raden Emas Ayu dan Putera-putera baginda.
· Raja Melaka memerintahkan kepada sekalian untuk membunuh Hang Jebat yang Durhaka.
· Tidak ada sesiapa pun yang mampu membunuh Hang Jebat.
· Bendahara Paduka Raja membongkarkan rahsia bahawa Hang Tuah masih hidup.
· Tun Pekerma san Tun Kasturi di perintahkan untuk menjemput Laksamana.
WATAK
· Hang Jebat .
· Raja Melaka.
· Bendahara.
· Hang Lekiu.
· Hang Kasturi.
· Tun Teja.
· Raden Mas Ayu.
· Putera
· Pegawai.
LATAR TEMPAT.
· Istana.
· Istana Tun Teja.
· Rumah Bendahara.
· Hulu Melaka.
UNSUR.
UNSUR SETIAKAWAN:
Unsur ini dapat dilihat melalui sifat Hang jebat yang berani menentang dan derhaka kepada Raja nya sendiri kerana dia merasa tidak puas hati terhadap keputusan Rajanya yang terlalu mengikut nafsu untuk memberi hukum bunuh terhadap sahabt Hang Jebat sendiri iaitu Hang Tuah.
Dari sifatnya yang begitu berani dan liar menderhakai Rajanya untuk membela ketidak adilan yang dilakukan terhadap sahabatnya yang terlalu setia kepada raja mereka yang zalim tersebut.
UNSUR KEKUATAN&KEAJAIBAN:
Unsur ini ada pada Keris Taming Sari yang telah Hang Tuah berikan kepada Hang Jebat. Dengan keris itu lah Hang Jebat melindungi dirinya dari orang-orang suruhan Raja Melaka untuk membunuhnya dan kerana keris itu juga Raja Melaka merasa takut dan resah akan Hang Jebat. Ini dalah kerana kesaktian yang ada pada keris itu adalah sangat luar biasa ini boleh dibuktikan pada ketika keris Taming Sari masih didalam tangan Taming Sari, Hang Tuah tidak berdaya untuk menikamnya dan contoh yang lain pula adalah ketika Keris Taming Sari menjadi milik Hang Jebat, tiada siapa pun yang mampu menewaskannya kerana kebal.
UNSUR TERBURU-BURU DAN KURANG WASPADA:
Hukuman dan tindakan Raja Melaka menjatuhkan hukuman bunuh tanpa usul periksa terlebih dahulu. Tindakan terburu-buru oleh seorang pemerintah jelas menunjukan betapa tidak adanya kuasa yang dapat menyekat kekuasaan dan batas-batas kuasa seorang raja dalam masyarakat yang mengamalkan system feudal. Raja Melaka begitu murka setelah mengetahui bahawa Hang Tuah berkehendak dengan salah seorang dayang istana. Tanpa berfikir panjang , baginda tidak lagi mendengar nasihat Bendahara. Malah dalam keadaan marah, hilang pertimbangan buruk baik hukuman. Segala jasa bakti Hang Tuah, dan segala kebaikan tidak lagi diperhitungkan hanya kerana “seorang Perempuan”.
SOALAN KONTEKS:
“ Hai tuan puteri, sakarang apa bicara kita akan si Jebat ini? Pada penglihatan kita, demikian, salah perbuatan dan lakunya ini, tiada seperti Laksamana menjadi orang tua dengan sopan santun akan isi istana.”(ms:359)
1) Siapakah yang bertutur diatas? Dan kepada siapakah pertuturan ini disampaikan?
2) Apakah yang telah terjadi kepada Hang jebat dan mengapakah ia menjadi bualan si penutur diatas?
3) Ringkaskan apakah yang terjadi selepas pertuturan ini?

Hang Tuah Kena Fitnah – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 15KAJIAN: MUHAMMAD SHAFIQ HJ. HASNAN (U6-6)
A) SINOPSIS
Ketika laksmana menjadi hulubalang di istana. Segala pegawai dan pertuanan mengadakan mesyuarat tergempar untuk membuat fitnah. Hal ini pun telah di bawa kepada Patih Kerma Wijaya marah akan alasan yang dikemukan oleh mereka.
Hal itu telah dikemukan dihadapan Raja menyebabkan Raja murka dan menitahkan Bendahar supaya Laksmana Hang Tuah di buang dengan segara kerana menderhaka kepada mereka tetapi dihalang dengan menasihati dan memujuk raja agar diperikasa terlebih dahulu sebelum dibuang. Tetapi raja enggan dan meneruskan memuncak sehingga mengarahkan bentara kedua dengan alat senjata pergi mencari laksmana di Kuala Melaka.
Ketika itu laksmana sedang bersama keluarganya didalam perahu kecil. Laksamana mengetahui akan kedatangan Bentara Kedua dan pergi ke Istana dengan perahu Hang Jebat. Sampai mereka, laksamana duduk di Balai Gendang. Raja mengarahkan Bendahara melakukan pembuangan Hang Tuah walaupun Bendahara melakukan pembuangan Hang Tuah walaupun Bendahara berasa sedih.
Hang Jebat dan Hang Kasturi menangis dan memeluk dengan Laksmana dan memberikan Keris Pandak yang di minta oleh raja tadi kepada Hang Jebat. Laksmana juga sempat memberikan pesanan kepada Hang Jebat dan Hang Kasturi. Tiba di Istana, Raja menintahkan Hang Jebat memakai Keris Pandak itu. Hang Jebat memakai keris itu dengan perasaan gembira.
Bendahara pula melepaskan Hang Tuah dengan menyuruh empar orang menghantar laksmana ke hulu Melaka selama tujuh hari, tujuh malam dari negeri Melaka jauhnya. Hang Tuah juga sempat bergurukan Sheikh Mansur. Guru ini sempat memberi ramalan hadapan yang baik untuk Hang Tuah kerana selama 20 hari lagi dia akan pulang ke sisi raja kerana sejak ketiadaannya, Melaka dalam kacau-bilau.
Selepas kejadian membuang laksmana pada hari itu, Raja sering tidak menghadap orang selama tujuh hari. Hang Jebat cuba menawan hati raja sambil menendangkannya. Selepas Raja mandi, baginda santap bersama Tun Teja dan dipanggilnya Hang Jebat turut bersama. Raja juga ingin menganugerahkankan gelaran ‘Paduka Raja’ kepada Hang Jebat. Ramai yang tidak berpuas hati akan Laksmana baru (Hang Jebat). Hang Jebat juga memperlihatkan sifatnya yang tidak acuh. Hang Kasturi dan bendahara turut menangis kerana terkenangkan Laksmana lama.
B) PERISTIWA PENTING
1. Pegawai dan pertuanan serta Patih Kerma Wijaya buat fitnahan terhadap Laksmana Hang Tuah.
2. Raja murka malah baginda menitahkan Bendahara supaya Laksmana dibuang dengan segara.
3. Hang Jebat minta Keris Pandak dari Laksmana Hang Tuah atas titah Sultan Melaka.
4. Hang Tuah pergi ke hulu Melaka dan menyebabkan Melaka dalam kacau-bilau.
5. Baginda Raja menganugerahkan gelaran ‘Paduka Raja’ kepada Hang Jebat.
C) WATAK
1. Laksmana Hang Tuah
2. Raja
3. Patih Kerma Wijaya
4. Bendahara
5. Hang Jebat
6. Hang Lekiu
7. Hang Kasturi
8. Tun Teja
9. Syeikh Mansur
10. Paduka Mahadewi
11. Tun Pekerma
12. Pegwai
13. Pertuanan
D) LATAR TEMPAT
1. Hulu Melaka
2. Istana
3. Kediaman Hang Tuah
4. Ke Kuala Melaka
5. Balai Gendang
6. Dusun
7. Balai Bendahara
8. Istana Tun Teja
9. Majapahit
10. Inderapura.
E) UNSUR PENTING
1. UNSUR IRI HATI
Pembesar Istana dan Patih Kerma Wijaya membuat fitnah terhadap Laksmana Hang Tuah. Mereka merasa cemburu kerana mereka takut dengan jawatan mereka akan diambil oleh Laksmana Hang Tuah ini telah bertindak memiftnahkannya.
2. UNSUR KESABARAN
Akibat daripada fitnah pembesar-pembesar yang lain, Hang Tuah terpaksa hidup sebagai rakyat biasa. Hang Tuah juga tidak diberi gelaran apa pun.
3. UNSUR KESETIAAN
Unsur ini dapat dilihat apabila Hang Tuah menyedari bahawa dirinya difitnah, dia tetap menerima hukuman bunh tersebut dengan hati yang rela. Kerelaan hati Hang Tuah menerima titah Raja Melaka yang membabi buta dapat membuktikan kesetiaan dirinya yang tidak berbelah bagi terhadap rajanya.

Betara Majapahit Dengan Raja Melaka 1 – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 14


KAJIAN : EMILLIA BINTI RAZALI (U6-1)

A) SINOPSIS
Laksmana Hang Tuah dan Raja Melaka berangkat ke Majapahit. Pada mulanya, Raja Melaka enggan pergi tetapi disebabkan telah berjanji pada awalnya maka mereka hendak menepati janji tersebut. Tun Teja menasihati Raja Melaka supaya jangan berjauhan daripada Laksmana Hang Tuah kerana Laksamana sahajalah yang dapa melindungi baginda daripada dibunuh oleh Betara Majapahit. Raja Melaka juga meninggalkan wasiat sekiranya terjadi sesuatu hal terhadap dirinya Raden Baharlah yang akan menjadi pengganti baginda.
Setelah beberapa lamanya mereka singgah di Palembang selama tiga hari. Setelah genap tiga hari mereka pun meneruskan perjalanan mereka dan mereka sampai di Jayakarta. Apabila genap tiga hari mereka pun terus pergi ke Tuban. Dan mereka pun sampai di Majapahit dengan selamat. Pada mulanya, temenggung Majapahit mencadangkan supaya Raja Melaka dibunuh di Tuban tetapi cadangannya di tolak oleh Patih Gajah Mada. Pada masa yang sama Laksamana Hang Tuah sering berjaga-jaga di sisi baginda.
Keesokkan harinya, Patih Gajah Mada telah mengupah 40 orang perajurit-perajurit handalan untuk mengamuk di tengah pesara dan membunuh sesiapa sahaja. Laksamana berfirasat bahawa akan berlakunya pertumpahan darah pada waktu asar itu. Tetapi kesemua perajurit-perajurit itu dapat ditewaskan oleh Laksamana seseorang tanpa bantuan saudaranya yang lain kerana diperintah untuk berjaga-jaga disisi Raja Melaka.
Sekali lagi percubaan membunuh dilakukan dengan mengupah seorang perajurit yang bernama Petala Bumi untuk membunuh Laksaman. Petala Bumi mengetahui pelbagai ilmu penjelamaan tetapi sungguhpun begitu Laksamana tetap mengalahkan Petala Bumi.
Raja Melaka berpaksa kembali ke Melaka, kerana mendengar khabar puteranya jatuh sakit. Betara Majapahit dan Patih Gajah Mada masih meneruskan rancangan mereka untuk membunuh Raja Melaka dan Laksamana Hang Tuah. Mereka telah menyuruh tujuh orang perajurit belayar ke Melaka untuk menimbulkan kekecohan di negeri Melaka itu dan Bukit Cina telah dijadikan ibu pejabat mereka.
Lalu Hang Tuah pun menyamar menjadi salah seorang pengikut setia kepada ketua kumpulan itu dan ia juga berjaya masuk ke kumpulan perompak ini sebagai Sang Marga Paksi. Hang Tuah pun berjaya membunhu ketujuh-tujuh perompak itu.
B) PERISTIWA PENTING
1. Betara Majapahit dan Patih Gajah Mada telah menyusun rancangan untuk membunuh Raja Melaka dan Laksaman Hang Tuah tetapi setiap kali rancangan itu tidak berjaya.
2. Laksamana dapat menewaskan perajurit-perajurit di upah oleh Patih Gajah Mada dan Petala Bumi juga dapat ditewaskannya.
3. Laksmana Hang Tuah dapat menewaskan Petala Bumi yang mengetahui berbagai ilmu penjelmaan.
4. Setelah rombingan dari Melaka kembali ke negeri Melaka, Betra Majapahit dan Patih Gajah Mada memerintahkan tujuh orang perajurit pergi ke Melaka dan menjadikan negeri Melaka kacau-bilau.
5. Hang Tuah menyamar menjadi Sang Marga Paksi.
6. Ketujuh-tujuh perajurit dibunuh oleh Laksmana Hang Tuah.

C) WTAK-WATAK
1. Barit Kerika
2. Bendahara
3. Betara Majaphit
4. Hang Jebat
5. Hang Kasturi
6. Hang Lekir
7. Hang Lekiu
8. Laksamana Hang Tuah
9. Patih Gajah Mada
10. Patih Kerma Wijaya
11. Petala Bumi
12. Raden Bahar
13. Raden Mas Ayu
14. Raja Melaka
15. Sang Marga Paksi.
16. Temenggung Seri Sarwa Raja
17. Tun Pikarama
18. Tun Teja

D) LATAR TEMPAT
1. Negeri Majaphit
2. Palembang
3. Jayakarta
4. Tuban
5. Balairung
6. Istana Tun Teja
7. Bukit Cina

E) LATAR MASA
1. Siang hari
2. Genap tiga hari
3. Waktu Asar
4. Waktu Malam
5. Tiga malam

F) UNSUR PENTING
 Unsur Penjelmaan
Petala Bumi yang menjelmakan dirinya menjadi seekor kucing, seekor anjing yang besar dan menjadi seekor harimau.
Barit Ketika menjelmakan dirinya menjadi seekor tikus.


Hang Tuah Di Majapahit – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 13


KAJIAN: ANNIE SUZANA SAMSUDIN (U6-1)

A) SINOPSIS
Mengisahkan tentang Raja Majapahit yang mengutus perutusan (rindu akan Raden Mas Ayu) kepada Raja Melaka melaui orang pilihan Patih Gajah Mada dan perutusan itu ditulis sendiri oleh Beliau atas perintah Raja Majapahit. Apabila sampai ke Melaka, Rangga dan barit Ketika menyampaikan titah tambahan dari Raja Majapahit. Laksmana dari Melaka menjawab titah tambahan itu bagi pihak Raja Melaka. Dari jawapan Laksamana itu, benarlah bahawa Melaka akan diserang oleh musuh. Selang beberapa hari Rangga dan Barit Ketika menundurkan diri bersama-sama Laksamana dari Melaka iaitu Hang Jebat dan Hang Kasturi.
Tujuan Laksamana dari Melaka adalah hendak membalas surat dan bingkis untuk diberikan kepada Seri Betara. Manakala Hang Jebat dan Hang Kasturi hanyalah sebagai pendamping dikala sukar. Patih Gajah Mada mengetahui rombongan dari Melaka tiba dan meminta izin kepada Betara Majapahit untuk mencuba kepahlawanan ahli-ahli rombongan negeri Melaka dengan mengupah orang mengamuk secara berolok-olok tetapi dengan hanya menggunakan orang upahan Patih Gajah Mada. Patih Gajah Mada dan Betara Majapahit berniat unruk menguasai Negeri Melaka, kerana itu Patih Gajah Mada merancang untuk membunuh Hang Tuah di jamuan makan. Diupahnya orang untuk mencuri Keris Taming Sari (punca kekuatan) semasa Hang Tuah menceritakan semasa berperang dengan Megat Terengganu. Menyedari Keris Taming Sari dicuri oleh patih Gajah Mada kerana untuk melihat berjumpa sendiri dengan Hang Tuah.
B) PERISTIWA PENTING
1. Usaha untuk membunuh Hang Tuah berlipat ganda.
2. Patih Gajah Mada mencadangkan hendak memfitnah Hang Tuah.
3. Mengupah penglima terhebat untuk membinasakan Hang Tuah dari terus hidup.
4. Memberikan minuman keras kepada Hang Tuah untuk memudahkan rancangan membunuh.
C) WATAK-WATAK
1. Betara Majaphit
2. Patih Gajah Mada
3. Hang Tuah
4. Hang Jebat
5. Hang Kasturi
6. Barit Ketika
7. Orang-orang mengamuk
8. Bendahara Paduka Raja
9. Raden Aria
D) UNSUR PENTING
1. Unsur Muslihat
Disebabkan Hang Tuah ialah tulang belakang kepada Negeri Melaka, jika Hang Tuah tiada lagi, Majapahit mudah menakluki Melaka.
2. Unsur Kesakitan
Terbukti apabila Hang Tuah dapat menukarkan minuman keras kepada air biasa sewaktu majlis makan malam untuk meraikan kedatangan rombongan dari Melaka. Senjata Semirang tidak dapt mencederakan tubuh Hang Tuah.

Laksamana dengan Raja Melaka – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 12


KAJIAN: ABD HALIM BIN PUTEH (U6-1)

A) SINOPSIS
Semanjak Raja Melaka berkahwin dengan Tun Teja, baginda jarang sekali bertemu dengan pegawai-pegawai dalam istan, kecuali Hang Tuah, Hang jebat dan Hang Kasturi. Baginda terlalu rapat bersama Hang Tuah sehinggakan beliau diperkatakan. Baginda juga jarang sekali bertemu Radin Mas Ayu akan tetapi Raden Mas sehinggakan beliau diperkatakan. Baginda juga jarang sekali bertemu Raden Mas Ayu, akan tetapi Raden Mas Ayu telah hamil. Setelah 7 bulan Raden Mas hamil, baginda telah mengidam Nyiur Gading yang tumbuh bersama-sama pohon Melaka. Tuan Puteri menangis kerana hendak memakan buahnya yang manis itu, akan tetapi orang istana tidak dapat mengambilnya kerana terlalu berbahaya. Berita ini diketahui oleh Raja, lalu Laksmana dipanggil untuk mengambil buah tersebut. Hang Tuah telah Berjaya mendapatkannya. Raden Mas Ayu dan Raja gembira dan terkejut beliau boleh selamat memanjat pohon tersebut, lalu baginda mengurniakannya.
Setelah Raden Mas Ayu melahirkan putera yang diberi nama Raden Bahar. Tun Utama dan Tun Bija Sura diperintahkan oleh baginda untuk pergi ke Majapahit bersama surat yang terkandung berita gembira tersebut kepada Ratu Majapahit. Setelah mereka sampai di Tuban, mereka telah berjumpa Patih Gajah Mada untuk untuk menyampaikan berita tersebut. Seri Betara (ayah Mas Ayu) gembira akan berita tersebut, setelah itu Betara menintahkan Patih Gajah Mada untuk membawa pulang kurniaan iaitu periai yang muda-mada, 40 orang perempuan mempunyai baik sikap. Manakala Patih Kerma Wijaya mengadapkan kepada Raden Mas Ayu dengan Rangga, Jaksa dan juga Laksamana. Raden Bahar hendak mengikut Laksamana untuk pergi diluar istanatelah dibenarkan oleh ibunya (Raden Mas). Mereka pergi ketaman untuk menyaksikan kuda tezi. Kuda Tezi tersebut tidak ada siapa yang berani menunggangnya, kecuali Laksamana. Kuda Tezi tersebut pandai menari semasa gendang dipukul dan pantas. Sekali lagi, Laksamana dikurniakan lagi. Setelah Rangga dan Jaksa pergi RAden MAs Ayu melahirkan putera lagi bernama Raden Bajau.
Raden Bahar dan Raden Bajau semakin dewasa, mereka telah bermain-main bersama Kuda Tezi di taman yang berdekatan dengan telaga tahi. Semasa mereka bermain, kuda tersebut hendak meminum air di telaga tahi. Kuda tersebut jatuh dan terperangkap. Mereka terperangkap. Mereka menangis kerana kuda mereka tidak dapat dinaikkan keatas. Pihak istana tidak dapat berbuat apa-apa. Berita ini sampai ke Raja Melaka, Laksamana di arahkan untuk mengeluarkan kuda itu. Laksamana Berjaya dengan menggunakan kain barang 7 kayu yang dibalut dibadan kuda lalu ditarik. Laksamana pernah menasihatkan Raja Melaka untuk beradu di istana besar dengan Raden Mas Ayu 10 hari dan 7 hari bersama Tun Teja. Raja Setuju akan cadangan Laksamana itu.
B) PERISTIWA PENTING
- Raden Mas Ayu mengandung 7 bulan (anak pertama)
- Laksmana Hang Tuah mengambil air nyiur gading yang tumbuh di taman untuk santapan.
- Raden Mas Ayu yang mengidamnya
- Raden Mas Ayu melahirkan putera bernama Raden Bahar dab Raden Bajau.
- Laksamana Berjaya menyelamatkan kuda tezi yang jatuh di telaga tahi.
- Raja sendiri memandikan Hang Tuah dan memakaikan pakaian

C) WATAK-WATAK
1. Raja Melaka
2. Raden Mas Ayu
3. Laksamana Hang Tuah
4. Betara
5. Raden Bahar
6. Raden Bajau
7. Tun Teja
8. Hang Jebat
9. Hang Kasturi
10. Tun Bija Sura
11. Tun Utama
12. Patih Kerma Wijaya
13. Bendahara Paduka Raja
14. Rangga Jaksa

D) UNSUR-UNSUR PENTING
1. PERMASALAHAN
Pohon Nyiur Gading tinggi tersebut tidak dapat di tebing kerana ia satu-satunya yang terdapat di Negeri Melaka, untuk mendapatkan buahnya Laksamana terpaksa memanjat pohon nyiur itu & sanggup membahayakan diri beliau. Beliau dapat menyelasaikan maslah tersebut.
Kuda Tezi yang terjatuh di telga tahi, dapat dinaikkan semula oleh Hang Tuah

2. HASAD DENGKI
Semasa Laksamana Berjaya mendapatkan nyiur, segala pegawai dan pertuanan semakin bertambah-tambah dengan dengki mereka terhadap Hang Tuah.

3. NASIHAT DAN KEADILAN
Hang Tuah menasihati Raja Melaka untuk meluangkan masa isteri baginda secara adil (beradu 10 hari dengan Mas Ayu, 7 hari dengan Tun Teja)


Megat Panji Alam – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 11


BAB 11: MEGAT PANJI ALAM

A) SINPOSIS
Setelah Megat Panji Alam mendengar berita tersebut, baginda ingin menyerang Negeri Melaka. Baginda mengumpulkan askar-askarnya. Turut bersama dengan Megat Panji Alam ialah Megat Kembar Ali. Sebelum berangkat ke Negeri Melaka, Megat Panji Alam. Sebelu, berangkat ke Negeri Melaka, Megat Panji Alam meminta izin kepada ayahandanya, walaupun ayahandanya tidak mengizinkan pada mulanya.
Sebelum ke Negeri Melaka, Megat Panji Alam singgah di negeri Melaka Inderapura. Di Inderapura, Raja Inderapura pun menjemput Megat Panji Alam masuk mengadap ke istananya. Semasa mengadap Raja Inderapura, Megat Panji Alam menceritakan bahawa dia ingin menyerang Melaka.
Berita tersebut telah sampai juga kepada Bendahar paduka Raja. Bendahara pun memberitahu kepada Sang Maniaka. Sang Maniaka sangat terkejut dengan khabar yang disampaikan oleh bendahara. Baginda pun memanggil Hang Tuah. Setelah Hang Tuah datang mengadap, baginda pun memberitahu Hang Tuah bahawa Megat Panji Alam ingin menyerang Melaka. Hang Tuah pun mencadangkan bahawa dia, Hang Jebat dan Hang Kasturi akan menggunakan jalan laut. Mankala Hang Lekir dan Hang Lekiu akan menggunakan jalan darat.
Apabila Hang Tuah sampai di Bukit Tinggi, dia pun bertanya sama ada ada Megat Panji Alam masih di Inderapura. Setelah mengetahui Megat Panji Alam di Inderpura, Hang Tuah pun terus pergi ke Inderapura. Hang Tuha berlabuh dipangkalan Bendahara Seri Buana. PAda keesokkan harinya, Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang KAsturi pun datang mengadap Raja Inderapura. Hang Tuah menerangkan kedatangannya ke Negeri Inderapura. Hang Tuah menerangkan bahawa kedatangannya adalah untuk membunuh Megat Panji Alam.
Berita Hang Tuah ingin membunuh Megat Panji Alam sampai kepadanya. BAginda pun berasa marah kepada Hang Tuah dan ingin membunuh Hang Tuah dan pahlawan yang dibawa oleh Hang Tuah. Pada keesokkannya, Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi sekali datang mengadap Raja Inderapura. Tetapi kali ini, Hnag Tuah saja yang mengadap Raja, manalkala Hang Jebat dan Hang Kasturi menyamar menjadi rakyat biasa.
Megat Panji Alam pun datang mengadap Raja Inderapura. Apabila sampai di Istana, Megat Panji Alam pun memberitahu bahawa baginda ingin menampar muka Hang Tuah. Sebelum Megat Panji Alam masuk ke Istana, baginda sudaj berlawan dengan Hang Jebat dan Hang Kasturi dan baginda telah dibunuh oleh hang Jebat dan Hang Kasturi.
B) PERISTIWA PENTING
1. Megat Panji Alam merasa tercabar dengan tindakkan Hang Tuah yang telah membawa lari tunangnya Tun Teja.
2. Megat Panji Alam ingin menyerang Melaka ingin membinasakan Negeri Melaka.
3. Hang Tuah datang ke Inderapura untuk membunuh Megat Panji Alam atas arahan Raja Melaka.
4. Hang Jebat dan Hang Kasturi telah membunuh Megat Panji Alam masuk ke Istana.
5. Hang Tuah, Hnag Jebat dan Han Kasturi membawa berita gembira itu kepada Sang Maniaka dan baginda gembira mendengar khabar tersebut.
C) WATAK-WATAK
1. Megat Panji Alam
2. Sang Perdana
3. Sang Sura
4. Syab Kertas
5. Rakyat empat ribu pertikaman
6. Raja Terengganu
7. Megat Kembar Ali
8. Karib
9. Raja Inderapura
10. Bendahara
11. Orang Ramai
12. Raja Melaka
13. Laksamana Hang Tuha
14. Hang Jebat
15. Hang Kasturi
16. Hnag Lekiu
17. Hang Lekir
18. Bendahara Paduka Raja
19. Hang Dolah
20. Tun Utama
21. Tun Bija Sura
22. Biduanda
23. Seri Maharaja Lela
24. Raja Muda
D) LATAR TEMPAT
1. Negeri Terengganu
2. Negeri Inderapura
3. Negeri Melaka
4. Balairung
5. Balai Gendang
6. Pulau Tinggi
7. Pangkalan.
E) LATAR MASA
1. Sejam Lamanya
2. 9 Jamadilawal
3. Hari Ahad
4. Asar


Hang Tuah Melarikan Tun Teja – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 10


KAJIAN: NUR KHAIRUNNISA BINTI MAIDIN (U6-3)

A) SINOPSIS
Hang Tuah mengatakan hasrat hatinya kepada inang untuk memiliki Tun Teja. Pada asalnya inang merasa berat hati untuk menyampaikan hasrat hang Tuah itu namun kerana kasihnya terhadap Hnag Tuah, dia sanggup melakukuannya. Inang tersebut merasa gagap untuk memberitahu perkara yang sebenar kepada Tun Teja dan akhirnya inang itu Berjaya meluahkan segalanya. Namun, Tun Teja marah dengan kata-kata inang tersebut lalu disuruhnya dayang-dayang untuk mengocoh mulut inang itu. Apabila inang itu pulang ke rumah dan memberitahu mengenai Tun Teja yang amat marah dengan hasrat Hang Tuah itu maka Hang Tuah pun menggunakan ilmu pengasih dengan ‘jebat’ yang diperolehinya daripada seorang perempuan tua. Hang Tuah menyuruh inang sekali lagi untuk memalitkan ‘jebat’ itu ditempat Tun Teja duduk.
Sebaik sahaja ‘jebat’ itu dicalitkan, Tun Teja pada masa itu tidaur, terbangun dan mencari-cari inang tua itu. Tun Teja juga teringin untuk bertemu dengan Hang Tuah. Hang Tuah juga daa mengatakan hasratnya untuk pergi ke Melaka selama 3 hari kepada inang dan juga Tun Teja lalu Tun Teja merasa sedih. Pada malam itu, Tun Teja bertemu dengan Hang Tuah secara senyap-senyap bersama-sama dengan dayang-dayang melalui jalan lorong di mana mereka tersesat akibat termasuk ke dalamm lorang yang salah sehinggakan ada yang menggap bahawa malaikat turun kerana terhidu bauan yang harum daripada badan Tun Teja sendiri. Tidak lama kemudian, Hang Tuah menyuruh inang dan juga Tun Teja bersiap sedia pergi ke Melakabersama-sama dengan semua dayang-dayang yang dan di Istana yang teramat banyakbersertakan dengan harta mereka sekali.
Permergian Tun Teja ini tidak diketahui oleh kedua-dua orang tuanya. Hang Tuah dan juga Tun Teja ini menumpang kapal Tun Bija Sura dan Tun Ratna Diraja yang kebetulan singgah di Inderapura. Pada awalnya, mereka tidak membenarkan Tun Teja serta yang lainnya manaiki kapal mereka Tun Teja itu adalah anak Bendahara Inderapura. Walaubagaimanapun, mereka akhirnya setuju apabila melihat Hang Tuah marah yang menyebabkan kapal meraka bergegar seperti hendak terbalik kapal mereka itu. Berita mengenai Tun Teja dilarikan oleh Hnag Tuah heboh dan ini meyebabkan Raja Inderapura marah lalu mengarahkan laksmana, Seri Maharaja Lela, Tun Jenal dan juga Tun Pekerma untuk mengikut kapal Hang Tuah itu.
Tun Jenal dan yang lainnya terpaksa mengundurkan diri kerana kehebatan Hang Tuah dalam memanah begitu hebatr dan tiada tandingannya. Setibanya Di Melaka, gajah yang dibawa oleh Tun Ratna Diraja dan Tun Bija Sura diturunkan. Memandangkan rupa gajah tersebut begitu baik rupanya sehingga tiada seorang pun yang menyedari Hang Tuah di mana tangannya diikat olehnya sendiri. Sebaik sahaj getah tersebut diberi nama Permata Selan, barulah raja Melaka menyedari kehadiran Hnag Tuah dan Raja Melaka merasa hairan mengapa Hang Tuah boleh berada disitu. Setelah menjelaskan semuanya, raja Melaka merasa gembira dan menyuruh semua isteri bendahara-bendahara menjemput Tun teja yang masih berada diatas kapal.
Melihat kehadiran isteri-isteri bendahara itu datang, tahulah Tun Teja bahawa dirinya akan dijadikan isteri kepada Raja Melaka bukan isteri Hang Tuah. Segara Hang Tuah meniup-niup ilmu pembenci kepada Tun Teja supaya dia membenci dirinya dan menyukai Raja Melaka. Akhirnya, Raja Melaka pun berkahwinlah dengan Tun Teja.
B) PERISTIWA PENTING
1. Hnag Tuah menuyurh inang untuk menyampaikan hasrat hatinya terhadap Tun Teja.
2. Tun Teja marah sebaik sahaja inang tersebut menyampaikan hasrat Hang Tuah itu lalu menyuruh dayang-dayangnya untuk mengocoh mulut inang itu.
3. Hang Tuah menyuruh inang itu untuk mencalit ilmu pengasih pada tempat duduk Tun Teja.
4. Tiba-tiba Tun Teja merasa rindu terhadap inang tua itu dan juga kepada Hang Tuah lalu mengarahkan dayangnya supaya memanggil mereka.
5. Hang Tuah ingin pergi ke Melaka selama 3 hari dan Tun Teja merasa sedih.
6. Hang Tuah mengajak Tun Teja dan inang untuk pergi bersamanya dan mereka bersetuju .
7. Pemergian Tun Teja untuk ke Melaka ini tidak diketahui oleh kedua orang tuanya.
8. Raja Inderapura marah kerana Hang Tuah melarikan anak bendahara.
9. Raja Inderapura mengarahkan orang untuk mengikuti mereka pergi ke Melaka.
10. Tun Jenal terpaksa mengundur diri kerana Hang Tuah merupakan seorang pemanah yang sangat handal.
11. Gajah yang dibawa oleh Tun Ratna Diraja dan Tun Bija Sura diturunkan setibanya mereka di Melaka.
12. Hnag Tuah dihadapkan kepada Raja Melaka.
13. Raja Melaka merasa gembira apabila mengetahui Hang Tuah membawa Tun Teja bersama sambil memeluk Hang Tuah.
14. Tun Teja menangis kerana dirinya akan dikahwinkan dengan Raja Melaka bukan dengan Tun Teja.
15. Hang Tuah memberikan Tun Teja sejenis sirih supaya dirinya dibenci dan suka kepada Raja Melaka.

C) WATAK-WATAK
1. Hnag Tuah
2. Tun Teja
3. Mak Inang – ibu angkat Hang Tuah
4. Tun Jenal
5. Dang Merdu
6. Orang tua yang menjual Jebat
7. Dayang-dayang
8. Bendahara Seri Buana
9. Tun Ratna Diraja
10. Tun Bija Sura
11. Syahbandar
12. Raja Inderapura
13. Seri Maharaja Lela
14. Tun Perkerma
15. Si Jaya
16. Megat Panji Alam
17. Sang Perdana
18. Sang Sura
19. Bendara Paduka Raja
20. Dang Dara Cita hati
21. Dang Puasa

D) LATAR TEMPAT
1. Negeri Inderapura
2. Rumah Inang
3. Rumah Hang Tuah
4. Rumah Tun Teja
5. Di dalam istana Raja Inderapura
6. Di Pusara
7. Di lorong
8. Di atas peterana
9. Di bawah peterana
10. Di Melaka
11. Di Kuala
12. Di Balairung
13. Di dalam Jong
14. Di Pulau Tinggi
15. Di dalam istana Raja Melaka.

E) UNSUR-UNSUR
1. UNSUR PENIPUAN
Hang Tuah menipu Tun Teja dengan alas an bahawa Hang Tuah menyukai Tun Teja padahal Hang Tuah hanya ingin memperdayakan diri Tun Teja untuk menebus kesalahannya terhadap Raja Melaka memandangkan Raja Melaka sangat menyukai Tun Teja. Oleh itu, Hang Tuah menggunakan ilmu pengasih untuk melembutkan hati Tun Teja supaya dia mahu mengikut Hang Tuah ke Melaka.

2. UNSUR TAAT SETIA
Hang Tuah menolak gelaran ‘Laksamana’ yang ingin diberikan padanya kerana Hang Tuah hanya ingin bertuankan anak cucu Duli Syah Alam iaitu hanya ingin bertuankan kepada Raja Melaka serta keturunannya. Ini menunjukkan bahawa Hang Tuah merupakan seorang pahlawan yang taat setia yang tiada bandingnya walaupun banyak gelaran yang ingin diberikan kepadanya.

3. UNSUR KASIH SAYANG
Inang kepada Hang Tuah sanggup membahayakan nyawanya hanya kerana kasihnya terhadap anak angkatnya iaitu Hang Tuah. Datuk ingin dengan takut-beraninya menyampaikan hasratnya hati Hang Tuah terhadap Tun Teja sebagai bukti bahawa dia amat kasihkan Hang Tuah sepertimana yang Hang Tuah inginkan. Sebaik sahaja inang menyampaikan hasrat tersebut, Tun Teja mengarahkan dayamg-dayang untuk mengocoh mulut inang itu. Ini membuktikan bahawa inang tua tersebut sanggup membahayakan nyawanya demi anak angkat kesayangannya itu.


HANG TUAH DALAM BUANGAN DI INDERAPURA – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 9

BAB 9 : HANG TUAH DALAM BUANGAN DI INDERAPURA
KAJIAN SITI ZUBAIDAH HJ ABD KADIR. (U6-6)
A) SINOPSIS
Hang Tuah difitnah oleh Patih Kerma Wijaya serta pembesar-pembesar yang lain kerana mereka merasa iri hati dengan kepercayaan Raja Melaka terhadapnya. Dimana, Hang Tuah difitnah berlaku sumbang dengan dayang-dayang. Oleh itu Bendahara Paduka Raja diperintah untuk membunuh Hang Tuah, tetapi Bendahara melepaskan Hang Tuah, disebabkan oleh jasa-jasanya. Selepas itu, Hang Tuah membawa diri ke Inderapura dengan tujuan mendapatkan Tun Teja untuk Melaka, demi menebus kesalahan dirinya. Semasa di Inderapura, Hang Tuah tinggal di Kampung Bendahara Seri Buana. Hang Tuah juga menjadi anak angkat Dang Ratna, iaitu Inang Tun Teja. Dengan menjalin perhubungan mesra dengan dayang-dayang Tun Teja yang sering mengunjungi Dang Ratna, Hang Tuah mengetauhi bahawa Tun Teja sedang bersedih kerana tidak suka bertunangkan Megat Panji Alam dari negeri Terengganu. Di samping itu, Hang Tuah juga menjalin hubungan baik dengan ahli-ahli keluarga Bendahaa, iaitu Tun Jenal.

Setelah itu Hang Tuah telah dijemput untuk menghadap Raja Inderapura. Akhirnya, Hang Tuah mendapat kepercayaan raja dan dibenarkan menetap di Inderapura di bawah jagaan Bendahara. Tun Teja mengetauhi kewujudan Hang Tuah di Inderapura setelah melihat kecantikkan kain, iaitu hadiah Hang tuah kepada dayang-dayang Tun Teja. Di samping itu Hang Tuah juga menghadiahkan kain kepada Tun Teja sebagai tanda dirinya menjadi hamba ke bawah Tun Teja. Oleh itu, Tun Teja menjemput Hang Tuah menghadiri majlis makan malam di istana. Tun Teja mulai jatuh cinta kepada Hang Tuah sehinnga bermimpi tentang dirinya yang dibawa ke Melaka.
B) PERISTIWA-PERISTIWA PENTING
1. Fitnah terhadap Hang Tuah yang menandakan perasaan cemburu di kalangan pembesar dalam negeri.
2. Kebijaksanaan Bendahara melepaskan Hang Tuah.
3. Kesetiaan Hnag Tuah terhadap raja, sehingga rela dirinya dibunuh, walaupun dia sedar dirinya difitnah.
C) LATAR TEMPAT
1. Melaka
2. Inderapura
D) WATAK
Hang tuah, Raja Melaka, Bendahara Paduka Raja, Patih Kerma Wijaya, Bendahara Seri Buana Inderapura, Dang Ratna, TunTeja, Intan BaiduriDang Senja, Cendera Midani, Tun Jenal, Tun Karim, Tun Megat, Dang Warna, Dang Kemala, Raja Inderapura, Dang Anum, Dang Sandang, Che Intan, Megat Panji Alam.
E) UNSUR-UNSUR
(i)Unsur dengki
Cemburu, dengki dan fitnah adalah sifat yang buruk menyebabkan Hang Tuah yang sangat disayangi raja itu telah dibuang negeri ke Inderapura kerana difitnah oleh Patih Kerma Wijaya.

(ii)Unsur kepiluan
Hang Tuah dihukum mati, tetapi kebijaksannaan Bendahara Paduka Raja, Hang Tuah diringkan hukuman, iaitu tidak dibenarkan menetap di Melaka. Dengan itu Hnag Tuah membuat keputusan meninggalkan Melaka dan mengembara ke Inderapura untuk membuat penghidupan baru. Hang Tuah hidup sebagai perantau dan memperhambakan diri kepada Raja Inderapura Pura dan Seri Buana.

(iii)Unsur Ketaat-setiaan
Hang Tuah ialah seorang yang patuh kepada janji dan tanggungjawab. Oleh kerana itu Hang Tuah sanggup melakukan apa sahaja untuk mendapatkan TunTeja untuk Raja Melaka. Walaupun Hang Tuah mencintai Tun Teja dan Tun Teja mencintai Hang Tuah, akan tetapi Hang Tuah sanggup melepaskan Tun Teja kerana mematuhi janjinya terhadapa diri sendiri.


Patih Gajah Mada dengan Hang Tuah – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 8

BAB 8 : Patih Gajah Mada dengan Hang Tuah
KAJIAN: ROZIELINA ZINI
A) SINOPSIS
Patih Gajah Mada merancang untuk mengupah perajurit mencuri Keris Taming Sari yang dimiliki oleh Hang Tuah . Tugas itu diberikan kepada Sang Bima Sina. Rancangan mencuri Keris Laksamana akan melakukan ketika Hang Tuah diminta oleh Betara beriwayat. Apabila melihat Hang Tuah amat leka, maka Sang Bima Sina pun menyendal Keris pandak Hang Tuah dan mempersembahkan keris itu kepada Betara.
Menyendari keris pandaknya disuri orang, Hang Tuah dengan hati-hati meraba keris Patih Gajah mada dan Berjaya memakainya. Betara Majapahit meminta Patih Gajah Mada menunjukkan kerisnya tetapi beliau enggan dengan alasan mata kerisnya sudah berkarat. Apabila didesak oleh BEtara, barulah beliau meraba kerisnya dan mendapati keris itu telah hilang. Patih Gajah Mada amat alu dengan peristiwa itu.
Untuk menutup malu, Betara menyatakan pada Hang Tuah bahawa baginda hanya bergurau. Laksamana sempat menyindir perbuatan Betara Majapahit yang tidak boleh diselindungkan lagi itu.
Raja Melaka amat bimbang dengan keselamatan laksamana Hang Tuah kerana adanya usaha membunuh Hang Tuah oleh Patih Gajah Mada dan Betara Majapahit. Pelbagai usaha dilakukan untuk membunuh Hang Tuah tetapi tidak berhasil kerana Hang Tuah sentiasa beringat dan berhati-hati pada setiap masa, malah ia adalah seorang hulubalang yang memiliki ilmu hulubalang yang maha tinggi serta amat tahu akan ilmu firasat. Bagi mengelakkan perkara buruk berlaku, Raja Melaka kebenaran daripada Betara Majapahit berangkat pulang ke Melaka.
Patih Gajah Mada mengupah 70 orang kepetangan mengamuk itu disuruh mengamuk di tengah pesara. Patih Gajah Mada berpesan sekiranya bertemu dengan seorang Melayu, yang bersungguh – sungguh hendak menentang, maka disuruhnya bunuh. Berita tentang orang mengamuk di tengah pesara disampaikan pada Betara majapahit ketika ia dihadap oleh Raja Melaka dan rombongannya. Betara bersungut di hadapan Raja Melaka sambil memandang kepada laksamana. Laksamana terlebih dahulu mengetahui tujuan pandangan Betara itu lalu terus menyinsing lengan menuju ke arah orang yang sedang mengamuk.
Hang Tuah mengetahui bahawa kejadian mengamuk itu adalah muslihat Patih Gajah Mada untuk membunuhnya. Tetapi Hang Tuah tidak gentar kerana mengikut firasatnya dia tidak akan mati di bumi majapahit. Hang tuah Berjaya membunuh orang yang mengamuk itu. Rakan-rakannya datang membantu dan melihat Hang Tuah sedang berhenti lelah di sebuah kedai. Hang Tuah diusung oleh rakan-rakannya ke paseban. Apabila sampai dihadapan Raja Melaka, Hang Tuah terus bangun melompat mengahadap seraya menyindir dengan kata-katanya.
Patih Gajah Mada dan Betara masih berusaha membunuh Hang Tuah. kali ini beliau menitahkan Sang Wirana, seorang perajurit yang amat sakti membunuh Hang Tuah. Sang Wirana Berjaya masuk ke kampung Hang Tuah dengan menyamar seperti binatang, misalnya menjadi kunang-kunang , kemudian apabila sampai ke atas rumah berupa seperti kucing, dan akhirnya sebagai harimau.
Sang Wirana telah memeberitahu terlebih dahulu kepada Patih Gajah Mada bahawa sekiranya Hang Tuah pernah berguru pada Sang Persata Nala (di Gunung Wirana Pura) maka dia tidak mati oleh senjata dan tidak akanb mati kerana tikaman. Patih Gajah Mada menafikan yang Hang Tuah pernah berguru pada sang perata kerana pemergian Hang Tuah pernah berguru pada sang persata kerana pemergian Hang Tuah dan sahabat-sahabat berguru tidak diketahui oleh Patih Gajah Mada.
Laksamana Hang Tuah Berjaya memarang tubuh Sang Wirana. Apabila diparang, putus tangan, putus bahu tetapi dia masih boleh bangun dan berjalan. Hang Tuah Berjaya memarang kepala Sang Wirana hingga Putus. Kepala itu dibawa oleh empat orang perajurit kepda Patih Gajah MAda. Sang Wirana telah berwasiat agar kepalanya ditanam di kaki Gunung ima Giri dan selepas tujuh tahun hendaklah di gali. Kepala itu akan hidup seperti sedia kala.
Patih Gajah Mada menghantar utusan menjemput Sang Persata Nala yang bertapa di Gunung Wirana Pura. Tujuan beliau supaya Sang Persata Nala membunuh Laksamana Hang Tuah. Rombongan yang pergi tidak berjaya menemui Sang Persata Nala. Ramai daripada mereka mati dimakan Binatang buas.
Sewaktu Raja Melaka menghadap Betara Majapahit, Raja Melaka mengambil kesempatan meminta izin kembali ke Melaka dan akan membawa sekali isterinya ke Melaka. Betara Majapahit member keizinan dan seterusnya menitahka pegawai dan pertuanan membuat persiapan kelengkapan berangkat ke Melaka.
Sebelum itu meraka merancang untuk memasuki taman larangan Betara. Sewaktu berada disana mereka mandi kolam permandian, memetik bunga, memakan buah-buahan dan bersenda loka. Betara Majapahit amat marah diatas perbuatan mereka lalu dengan segeranya mengarahkan 1000 orang pengawitan menombaki Hang Tuah yang sedang bersuka- sukaan di taman larangan itu. Tetapi Hang Tuah serta rakan-rakannya Berjaya melawani kesemua pengawitan tersebut.
Hang Tuah berdatang sembah kepada Betara Majapahit mohon keampunan kerana mereka memasuki taman larangan itu. Mereka menyatakan bahawa mereka tidak mengetahui bahawa taman larangan itu tidak dapat dimasuki.
Laksamana Hang Tuah menceritakan semua hal yang berlaku di Majapahit kepada Bendahara serta bagaimana beliau Berjaya memiliki Keris Taming Sari.
PERISTIWA PENTING.
· Betara Majapahit dan patih Gajah Mada merancang untuk mencuri keris Taming Sari yang sakti itu daripada Hang Tuah.
· Cubaan mencuri yang dilakukan oleh Sang Bima Sina Pati telah Berjaya.
· Walau bagaimanapun, Betara Majapahit terpaksa memulangkan Keris Taming Sari kepada Hang Tuah setelah Hang Tuah Berjaya mencuri Keris Patih Gajah Mada.
· Raja Melaka bercadang untuk pulang ke Melaka demi keselamatan Laksamana Hang Tuah yang sering diancam nyawanya oleh Patih Gajah Mada.
· Hang Tuah dan rakan-rakannya memasuki Taman larangan.
· 1000 orang askar telah pun diarahkan untuk membunuh mereka tetapi dapat dikalahkan oleh mereka.
· Perbuatan membalas dendam oleh Hang Tuah yng memalukan keatas Betara Majapahit. Perbuatan ini dapat dimaafkan oleh Raja Melaka kerana baginda saying dan kasihkan Hang Tuah.
LATAR TEMPAT.
· Melaka
· Bumi Majapahit
· Gunung Wirana Pura
· Gunung Ima Giri.
· Taman Larangan
· Betara Majapahit
WATAK DAN PERWATAKAN
1) Hang Tuah
2) Hang Jebat
3) Hang Lekir
4) Hang Kasturi
5) Hang Lekiu
6) Betara Majapahit
7) Raja Melaka
8) Patih Gajah Mada
9) Sang Wirana Sang
10)Persata Nala.
11) Sang Bima
UNSUR-UNSUR
1) Kepahlawanan
-Hang Tuah Berjaya membunuh orang yang mengamuk.
-Hang Tuah Berjaya menetak tubuh sang Wirana.
­-Hang Tuah beserta rakan-rakannya Berjaya melawan 1000 orang askar yang dihantar oleh Betara Majapahit
2) Kesaktian
- Sang Wirana yang boleh berubah menjelmakan diri dengan pelbagai rupa. 

Perkahwinan Raja Melaka – Kajian Hikayat Hang Tuan Bab 7


KAJIAN: NUR KHAIRUNNISA BINTI MAIDIN

Sinopsis
Sebelum Raja Melaka melangsungkan perkahwinannya dengan Raden Emas Ayu, satu pesta telah diadakan oleh pihak Majapahit. Dalam majlis jamuan makan-makan, orang-orang Melaka diberi minum arak supaya mabuk dan mereka disuruh menari. Begitu juga dengan Hang Tuah tetapi sebaik sahaja Hang Tuah minum arak tersebut, dia tidak mabuk kerana dia mempunyai ilmu yang boleh menukar arak tersebut kepada air yang biasa sahaja.
Penjurit-penjurit yang diupah oleh Patih Gajah Mada pun mulalah mengamuk lalu membunuh orang-orang Melaka yang sedang mabuk itu. Walaubagaimanapun, segala usaha mereka untuk membunuh Hang Tuah tidak berjaya seperti yang dirancangkan. Tiba-tiba muncul seorang penjurit tua yang bernama Taming Sari di mana dia juga turut ikut membunuh orang-orang Melaka.
Penjurit tua itu merupakan seorang penjurit yang handal, yang pada masa yang sama ingin membunuh Hang Tuah. Taming Sari ini bukanlah penjurit yang diupah oleh Patih Gajah Mada tetapi dia sengaja muncul untuk menguji orang-orang Melaka. Akhirnya Hang Tuah bertarung dengan Taming Sari dan kedua-duanya sama handal tiada bandingnya.
Menurut Hang Tuah, keris Taming Sari itulah yang membuatkan Taming Sari handal dan kuat. Tanpa keris Taming Sari itu, pasti Taming Sari akan tewas. Maka Hang Tuah pun mendapat satu akal iaitu dengan menukarkan kerisnya dengan keris Taming Sari atas alasan bahawa keris Taming Sari itu sudah tidak kukuh. Akhirnya, Taming Sari bersetuju untuk menukarkan kerisnya dengan keris Hang Tuah. Sebaik sahaja Hang Tuah mendapat keris Taming Sari, Hang Tuah terus menikam Taming Sari tetapi tidak kena.
Dalam pertarungan itu, Taming Sari merasa letih lalu Hang Tuah pun mengambil kesempatan itu untuk menikam Taming Sari tetapi keris Taming Sari itu melekat pada dinding peseban dan Taming Sari dengan Hang Tuah pun bergelut untuk mendapatkan keris tersebut. Hang Tuah berjaya mendapatkan keris itu kembali dan menghunus Taming Sari dan akhirnya Taming Sari mati ditangan Hang Tuah.

Dengan itu, Hang Tuah diberi hadiah iaitu keris Taming Sari dan juga diberi gelaran Laksamana oleh Raja Majapahit. Tidak lama kemudian, Raja Melaka pun berkahwinlah dengan Raden Emas Ayu manakala Hang Tuah dengan sahabatnya pergi berguru dengan Sang Persata Nala di gunung Wirana untuk mempelajari ilmu penjurit dan ilmu hulubalang. Mereka diajar perbagai jenis ilmu terutamanya Hang Tuah yang diajar ilmu yang lebih banyak sedikit kerana Hang Tuah merupakan seorang yang istimewa dari rakan-rakannya yang lain. Akhirnya mereka pun berjaya menguasai ilmu yang diajar oleh Sang Persata Nala.
Peristiwa penting
1. Patih Gajah Mada menyuruh/mengupah penjurit-penjurit untuk membunuh Hang Tuah.
2. Orang-orang Majapahit memberi minuman yang memabukkan kepada orang-orang Melaka sebelum majlis perkahwinan Raja Melaka dilangsungkan.
3. Hanya Hang Tuah yang tidak mabuk apabila meminum arak yang diberikan.
4. Muncul seorang penjurit tua yang bernama Taming Sari yang ingin membunuh Hang Tuah juga tetapi dia ini bukannya diupah oleh Patih Gajah Mada.
5. Taming Sari bertarung dengan Hang Tuah dan mereka ini sama-sama handal.
6. Taming Sari mempunyai keris yang membuatkannya handal dan kuat.
7. Hang Tuah ingin menukar kerisnya dengan keris Taming Sari dengan alasan keris Taming Sari itu tidak kukuh.
8. Akhirnya Taming Sari tewas ditangan Hang Tuah akibat daripada tikaman Hang Tuah dengan menggunakan keris Taming Sari.
9. Raja Melaka berkahwin dengan Raden Emas Ayu.
10. Hang Tuah diberi hadiah keris Taming Sari dan gelaran Laksamana oleh Raja Majapahit.
11. Hang Tuah dan rakan-rakannya pergi berguru dengan Sang Persata Nala di gunung Wirana Pura.
12. Hanya Hang Tuah seorang sahaja yang diberi ilmu yang lebih dari rakan-rakannya kerana Hang Tuah ini bukannya sembarangan orang.
Latar tempat
1. Istana
2. Gunung Wirana Pura
3. Bukit Si Guntang
Watak dan perwatakan
1. Hang Tuah 11. Ratu Majapahit
2. Hang Jebat 12. Adipati Jemaja
3. Hang Lekir 13. Tun Utama
4. Hang Kasturi 14. Tun Bija Sura
5. Hang Lekiu 15. Patih Kerma Wijaya
6. Seri Batara 16. Sang Persata Nala
7. Raja Melaka 17. Raden Emas Ayu
8. Taming Sari
9. Patih Gajah Mada
10. Betara Majapahit
Unsur-unsur
1. Kepahlawanan
- Kepahlawanan Taming Sari dan Hang Tuah dalam pertarungan yang sengit. Kepahlawanan mereka ini tiada tandingnya.

2. Kesaktian
- Hang Tuah menggunakan kesaktiannya untuk menukarkan arak yang diberi menjadi air yang biasa supaya dia tidak mabuk.
- Hang Tuah juga menggunakan kesaktiannya untuk menjadi kebal. Ini dapat dilihat apabila Taming Sari dan penjurit-penjurit yang lain tidak dapat mengalahkan Hang Tuah dan tidak ada satu pun yang dapat mencederakannya.


Raja Melaka Berangkat ke Majapahit – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 6


BAB 6 : Raja Melaka Berangkat ke Majapahit

KAJIAN: AMAL NADHJRAH RUSLI (U6-1)
A) SINOPSIS
Rombongan meminang yang diutus Raja Melaka sedang dalam perjalanan untuk pulang ke Melaka. Mereka singgah ke Tuban, Jayakarta dan Palembang. Setelah sampai ke Melaka, surat pinangan dari Melaka diarak dari Kuala pelabuhan Melaka sehingga sampai ke istana. Setelah mengetahui pinangnya diterima, baginda telah menitahkan kepada bendahara dan pembesar yang lain untuk membina kapal yang diberi nama Kumbang Nuri. Raja Melaka pun berangkat ke Majapahit dengan diiringi Hang Tuah dan sahabatya serta Patih Kerma Wijaya yang bertanggungjawab atas keselamatan baginda. Apabila sampai di Majapahit, mereka disambut sengan Mariah oleh Raja dan pembesar negeri Majapahit. Hang Tuah begitu teliti mengawasi Raja Melaka sehingga dikagumi oleh Patih Gajah Mada dan Betara Majapahit. Patih Gajah Mada telah merancang ingin membunuh Hang Tuah dalam majlis tari menari. Percubaan ingin membunuh Hang Tuah gagal ketika meminum arak di hidangkan di Istana Betara Majapahit yang mana seorang upahan Path Gajah Mada cuba membuunuhnya dan kejadian itu telah disedari oleh Hang Tuah.
B) PERISTIWA PENTING
1. Rombongan meminang Raja Melaka singgah di Tuban, Jayakarta dan Palembang ketika dalam perjalanan pulang dari Majaphit.
2. Perarakan surat Betra Majapahit dari Kuala Pelabuhan Melka sehingga ke Istana Raja.
3. Membina kpal yang dinamakan Kumbang Nuri.
4. Hnag Tuah dari Patih Kerma Wijya serta sahabat-sahabatnya mengiringi baginda ke Majapahit dan mereka disambut dengan meriah oleh Raja dan Pembesar Majapahit setibanya mereka disana.
5. Patih Gajah Mada mernacang ingin membunuh Hang Tuah sekalogus menguji kehebatan pahlawan tersebut di majlis tari menari dan mengupah parajurit menikam Hang Tuah.
6. Percubaan membunuh Hang Tuah ketika hidangan arak disajikan gagal kerana dia menyedari akan tipu muslihat Patih Gajah Mada dan mereka terpaksa akur dengan kehebatan Hang Tuah.
C) WATAK DAN PERWATAKAN
i. HANG TUAH
Merupakan orang kepercayaan Duli Syah Alam dan ditulis untuk meminag Puteri Majapahit. Patih diuji kehebatannya oleh Patih Gaja Mada dengan mengupah parajubit untuk Hang Tuah.
ii. HANG JEBAT
Sahabat Hang Tuah yang turut menjadi utusan meminang Raden Mas Ayu turut menyampaikan berita penerimaan pinangan kepada Raja Melaka serta mengaja keselamatan baginda di Majapahit.
iii. PATIH KERMA WIJAYA
Seorang menteri yang arif dan merupakan utusan Raja Melaka meminang Raden Mas Ayu serta ditugaskan menulis surat dalam bahasa Jawa kerana kefasihannya berbahasa Jawa.
iv. PATIH GAJAH MADA
Pembesar Majapahit yang mempunyai sikap jahat, zalim, tamak dan iri hati. Beliau yang berpakat dengan Betara Majapahhit menguji kekuatan Hang Tuah dengan mengupah 60 pengamuk dan mengupah parajurit menikam Hang Tuah tetapi gagal.
v. PADUKA BETRA MAJAPAHIT
Raja Majapahit dan ayahanda kepada Raden Mas Ayu. Dia berpakat dengan Patih Gajah Mada untuk meguji kehebatan pahlawan Melakja terutama Hang Tuah.
vi. HANG LEKIR, HANG LEKIU, HANG KASTURI – Sahabat Hang Tuah yang mengikuti rombongan meminang puteri Majaphit
Terdapat ramai lagi watak-watak yang lain seperti:
vii. Adipati Tuban
viii. Adipati Palembang
ix. Duli Tuanku Syah Alam
x. Raden Aria
xi. Parmedewan
xii. Hang Kamar
xiii. Barit
xiv. Adipati Jayakarta
xv. Bendahara Paduka Raju
xvi. Tun Utama dan Tun Bija Sura
xvii. Kuwela
xviii. Temenggung Negri Melaka
xix. Hang Syamsu
D) LATAR TEMPAT
I. Pelabuhan Tuban, Jayakarta dan Palembang
Tempat persinggahan Hang Tuah dan Patih Kerma Wijaya serta rombongan meminag dalam perjalanan pulang ke Melaka
II. Istana Melaka
III. Istana Betara Majapahit
E) UNSUR PENTING
i. Kepahlawanan
Hang Tuah berjaya membunuh parajurit yang cuba ingin membunuhnya.
ii. Keberanian
Hang Tuah berani berhadapan dengan parajurit yang cuba membunuhnya.

Perutusan Meminang ke Inderapura dan ke Majapahit – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 5BAB 5 : Perutusan Meminang ke Inderapura dan ke Majapahit
KAJIAN: EMILLIA BINTI RAZALI
A) SINOPSIS
Mengisahkan tentang Raja Melaka menyuruh Tun Utama dan Tun Bija Sura untuk pergi ke Inderapura untuk meminang Tun Tuja. Utusan peminangan disambut dengan baik. Tetapi, Tun Teja, Puteri Bendahara Seri Buana menolak pinangan tersebut sibabkan tidak sedarjat dengan Raja Melaka.
Setelah itu, Patih Kerma Wijaya memberi cadangan kepada Raja Melaka mengenai Puteri Betara Majapahit, Mas Ayu, yang tidak kurang juga cantiknya Raja Melaka pun mengiyakan cadangan tersebut lantas diutusnya Hnag Tuah dan Patih Kerma Wijaya ke Majapahit serta 4 sahabatnya yang lain. Bendahara dan Hang Tuah pun bermasyurat hendak membangunkan ghali akan kenaikan raja. Ghali itu dinamakan ‘Mendam Berahi’. Surat peminagan pun diutuskan ke Patih Gajah Mada. Menteri Besar Majapahit.
Mereka yang membawa utusan itu disambut baik oleh Bentara Majapahit yang diwakili oleh Patih Gajah Mada. Ini kerana taraf kerajaan Melaka tinggi. Tapi sebelum utusan itu sampai, mereka telah diuji kekuatannya dengan menyuruh enam puluh orang perajurit mengamuk ditengah pasar dan membunuh mereka. Namun peruit-perajurit itu dapat dikalahkan oleh utusan Raja Melaka.
Hang Tuah telah bertemu dengna Raden Aria bersama-sama Sang Perdana Setia dan Sang Ratna Setia. Mereka adalah orang utusan dari benua keling dan juga membawa surat yang dipersembahkan kepada Bentara Majapahit. Hang Tuha memberitahu kepda Utusan Benua Keling bahawa kuda yang dibawa benua itu ada celanya iaitu tidak boleh melihat air kerana ia akan berkubang seperti kerbau. Tetapi Hang Tuah dapat menyembuhkan kuda tersebut.
Hang Tuah diberikan ganjaran yang lebih dari yang lainnya. Hang Tuah dan rombongan kembali ke Melaka setelah menyampaikan utusan itu dan mereka diiringi oleh utusan Benua Keling iaitu Raden Aria. Demang Gajah Pertala. Rangga Bagung dan jaksa Temandera Kanuruan.
B) PERISTIWA PENTING
1. Tun Utama dan Bija Sura pergi ke Inderapura untuk meminang Puteri Bendahara Seri Buana, Tun Teja. Pinangan Raja Melaka ditolak atas alas an tidak setaraf dengannya.
2. Hang Tuah bersama rombongannya pergi ke Majpahit untuk meminang Puteri Betara Majapahit, Raden Mas Ayu, dengan menggunakan ghali iaitu “Mendam Berahi”.
3. Mereka disambut dengan penuh adat kebesaran disebabkan mereka dari utusan Melaka yang tarafnya dipandang mulia.
4. Mereka telah di uji kekuatannya dengan dihadapakan 60 orang perajurit yang mengamuk ditengah pasar.
5. Betara Majapahit mempelawa Hnag TUah berkhimat dengannya berserta dengan ganjaran sebuah negeri dan 40 orang isteri.
6. Raja Benua Keling adalah saudara kandung kepada Raja Melaka.
7. Hnag Tuah dapat menyembuhi Kuda Benua Keling yang ada celanya.
8. Hang Tuah kembali ke Melaka dengan diiringi oleh rombongan Benua Keling.
C) WATAK
1. Hang Tuah
2. Patih Kerma Wijaya
3. Raja Melaka (Sang Maniaka)
4. Bendahara Seri Buana
5. Tun Teja
6. Tun Utama
7. Tun Bija Sura
8. Hnag Jebat
9. Hang Kasturi
10. Hnag Lekir
11. Hang Lekiu
12. Patih Gajah Mada
13. Bendahara Paduka Raja
14. Betara Majapahit (Seri Betara)
15. Raden Aria
16. Sang Perdana Setia
17. Rangga Bagung
18. Sang Ratna setia
19. Demang Gajah Pertala
20. Jaksa Temandera Kanaruan
D) PERWATAKAN
1. Hang Tuah
Utusan Raja Melaka ke Majapahit untuk meminang Puteri Betara Majaphit. Hang Tuah adalah seorang pahlawan yang berani menerima apa jua cabaran yang diberi. Ini terbukti kerana ia Berjaya menentang orang yang mengamuk ditengah pasar iaitu orang yang diupah oleh Majapahit. Hang Tah juga pandai menyembuhkan kuda yang ada celanya

2. Patih Gajah Mada
Menteri di Majapahit. Dia wakil bagi Betara Majapahit bagi menguruskan apa yang diperintahkan

E) LATAR TEMPAT
i. Inderapura
ii. Melaka
iii. Rumah Bendahara Paduka Raja
iv. Majapahit
v. Rumah Patih Gajah Mada
vi. Sungai
F) UNSUR PENTING
> Kemasyarakatan
- Mereka saling bekerjasama dalam membuah ghalli “Mendam Berahi” yang digunakan mereka untuk pergi ke Majapahit
Raja Muda – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 4KAJI OLEH: ABDUL HALIM PUTEH
SINOPSIS
Sang Maniaka, Raja Melaka telah menintahkan Bendahara Paduka Raja dan Temenggung Seri Sarwa Diraja untuk pergi menghadap Sang Sapurba di Bukit Siguntang Mahabiru untuk mendapatkan restu supaya Sang Jaya Nantaka dilantik menjadi Raja Muda Melaka. Dan, permohonan Sang Maniaka itu telah direstui oleh Sang Sapurba.
Setelah Sang Jaya Nantaka menjadi Raja Muda Melaka, Sang Jaya Nantaka akhirnya difitnah yang mana kononya Sang Jaya Nantaka berusaha untuk merampas taktha kerajaan Melaka. Raja Melaka mentahkan Hang Tuah dan Bendahara untuk membunuh Sang Jaya Nantaka tetapi Hang Tuah dan Bendahara tidak melakukannya ada seorang raja dari keinderaan di Tanah Melayu dan raja itu mempunyai empat orang putera. Dan, saudagar kaya itu berharap agar salah seorang dari putera tersebut dijadikan Raja di Benua Keling.
Parmadewan telah bertemu dengan seorang pengail (Sang Jaya Nantaka) di Muara Sungai Melaka. Parmadewan lalu menyatakan hasratnya untuk menjadikan pengail tersebut sebagai Raja di Benua Keling kerana Parmadewan mempunyai firasat yang mengatakan bahawa pengail tersebut merupakan putera raja.
Sang Jaya Nantaka akhirnya bersetuju untuk menjadi Raja di Benua Keling setelah teringat pesan ibunya bahawa suatu hari nanti, dirinya akan menjadi Raja Besar di Benua Keling. Parmedewan membawa Sang Jaya Nantaka pergi mengadap Raja Melaka untuk menyatakan hasratnya. Hasrat Parmadewan telah mendapat restu dari Raja Melaka. Akhirnya, Sang Jaya Nantaka dibawa oleh Pardewan ke Benua Keling.
Dalam perjalanan pulang ke Benua Keling, Parmadewan bertemu dengan kapal China. Menurut Nahkoda China itu, kapal Feringgi hendak menyerang Benua Keling. Parmedewan telah berjaya mengalahkan Angkatan Feringgi di Kuala Nila Pura.
Setelah dilantik menjadi Raja di Benua Keling, baginda telah melantik Parmedewan sebagai Bendahara Mangkubumi. Manakala ketiga-tiga anak Bendahara Mangkubumi iaitu Parmadesa dilantik menjadi Paduka Raja, Pudingga dilantik menjadi Maharaja Indera dan Parmadian dilantik menjadi Maharaja Indera Bongsu.
Sang Jaya Nankata menghantar utusan ke Melaka dan ke Bukit Siguntung Mahabiru untuk memberitahu keadaanya setelah menjadi Raja di Benua Keling.
PERISTIWA PENTING
1. Disebabkan Melaka tidak mempunyai Raja Muda, Raja Melaka telah mentahkan agar Sang Jaya Nankata dijadikan Raja Muda Melaka.
2. Setelah dilantik menjadi Raja Muda, Sang Jaya Nantaka difitnah yang mana kononya ia hendak merampas takhta kerajaaan Melaka.
3. Sang Jaya Nankata menjadi pengail setelah dilucutkan jawatan.
4. Parmadewan dari Benua Keling mempunyai firasat bahawa terdapatnya empat putera berasal dari keinderaan Tanah Melayu.
5. Parmadewan berharap agar salah seorang dari putera tersebut dapat dijadikan Raja di Benua Keling.
6. Parmadewan telah bertemu pengail (Sang Jaya Nantaka) di Muara Sungai Melaka.
7. Sang Jaya Nankata akhirnya bersetuju menjadi Raja di Benua Keling setelah teringat pesan ibunya.
8. Parmedewan telah mendapat restu dari Raja Melaka untuk menjadikan Sang Jaya Nanataka sebagai Raja.
9. Parmedewan telah mengalahkan Angkatan Feringgi di Kuala Nila Pura.
10. Sang Jaya Nantaka telah melantik Parmedewan dan ketiga-tiga anaknya.
11. Sang Jaya Nantaka telah menghantar urusan ke Melaka dank e Bukit Siguntang Mahabiru.
UNSUR-UNUSR PENTING
1. Unsur Fitnah
Sang Jaya Nankata difitnah kononya ia ingin merampas takta Raja Melaka. Dihukum bunuh tetapi Bendahara dan Hang Tuah tidak bersetuju lalu beliau diluncutkan jawatan menjadi Raja Muda Melaka.
2. Perlantikan Raja.
Sang Jaya Nankata telah dilantik mengenai raja di Benua Keling.
3. Perlambangan
Raja Melayu adalah raja yang terunggul (diterima masyarakat) dan mampu memrintah di negeri bukan Melayu dan sebuah negeri yang besar.
WATAK
1. Sang Maniaka (Raja Melaka)
2. Bendahara Paduka Raja
3. Temenggung Seri Sarwan Diraja
4. Sang Sapurba
5. Sang Jaya Nankata
6. Hang Tuah
7. Saudagar Kaya (Bendahara Mangkubumi)
8. Pengail
9. Parmadesa (Paduka Raja)
10. Pundingga (Maharaja Indera)
11. Parmadian (Maharaja Indera Bongsu)
LATAR TEMPAT
1. Melaka
2. Bukit Siguntang Mahabiru
3. Benua Keling
4. Kuala Melaka
5. Kuala Nila Pura
6. Palembang
LATAR MASA
1. Tujuh hari
2. Empat Puluh hari
3. Dua Hari

Kedatangan Patih Kerma Wijaya dan Perpindahan ke Melaka – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 3

BAB 3 : Kedatangan Patih Kerma Wijaya dan Perpindahan ke Melaka.
KAJIAN OLEH: HAJI MOHD. SAFWAN HAJI RAMLI. (u6-3)
SINOPSIS
Selepas neger-negeri taklukan Lasem dimusnahkan oleh Raden Inu Kartapati, Ratu Lasen mengarahkan Patih Kerma Wijaya bersama 7 000 tentera memulihkan kawasan tersebut. Semasa di Pajang, Pati Kerma Wijaya jatuh sakit dan menyuruh panglimanya Kebiru ke Lasim menjemput puterinya, Kem Sumirat ke Pajang. Dalam perjalanan ke Pajang ke Kebiri, Kem Sumirat bertemu Ratu Lasem dan mengahwininya secara paksa. Kem Sumirat tidak dibenarkan dibawa oleh Ke Kebiri ke Pajang.
Apabila Patih Kerma Wijaya mengetahui kejadian tersebut melalui Kebiri, Patih Kerma Wijaya marah kepada Ratu Lasem dari ke Tuban bersama pengikutnya. Dia memberitahu perkara tersebut kepada Sang Agung Aria Tuban. Dia turut menjemput Patih Kerma Wijaya tinggal di Tuban, tetapi dia menolaknya.
Semasa dalam perjalanan pulang, mereka singgah ke Jaya Karta. Patih Kerma Wijaya turut memberitahu hajatnya untuk memperhambakan dirinya kepada Raja Bentan, mereka diterima tinggal di Bentan.
Raden Inu Wira Nantaja datang ke Tanah Melayu mencari saudaranya. Semasa di Tuban, dia telah diberitahu bahawa Patih Kerma Wijaya di Tanah Melayu untuk memperhambakan dirinya. Raja Bentan, Hang Tuah dan Patih Kerma Wijaya menyambut kedatangan Raden Inu Wira Nantaja.
Raden Inu Wira Nantaja, Raja Bentan, Hang Tuah bersama rakan-rakannya, Patih Kerma Wijaya dan Bendahara pergi berbulu di Pulau Ledang. Anjing berbulu Raden Inu Wira Bendahara ditentang oleh pelanduk putih lalu ia ghaib. Maka Bendahara mencadang membina negeri kerana ia petanda baik, ia dinamakan Melaka.
Raden Inu Wira Nantaja pulang ke Daha, manakala Raja Bentan pindah ke Melaka dan tempatnya diganti oleh Tun Utama dan Tun Utama dan Tun Bija Sura.
Peristiwa Penting
1. Penemuan Melaka, ia berlaku apabila anjing berburu Raden Inu Wijaya Nantaja ditendang pelanduk putih dan ia ghaib.
2. Patih Kerma Wijaya melarikan diri ke Tanah Melayu dan memperhambakan dirinya kepada Raja Melaka.
3. Raja Bentan berpindah ke Melaka, kerajaan Bentan telah diserahkan kepada Tun Utama dan Tun Nija Sura.
Watak
1. Ratu Lasem
2. Pateh Kerma Wijaya
3. Raden Inu Kartapati
4. Kem Sumirat
5. Kebiri
6. Sang Agung Aria Turban.
7. Seri Betara Majapahit
8. Patih Gajah Mada
9. Bendahara Paduka Raja
10. Temenggong Sarwa Diraja
11. Raden Inu Wira Nantaja
12. Raden Gakuh Cendera Kirana
13. Ratu Melayu
14. Hang Tuah
15. Kibu NIrang
16. Raden Ibu Angkuripun
17. Tun Utama
18. Tun Bija Sura.
LATAR TEMPAT
1. Pajang
2. Tuban
3. Jayakarta
4. Bentan
5. Palembang
6. Pulau Ledang
7. Melaka
UNSUR-UNSUR PENTING
1. Peristiwa Perpindahan/Penghijrahan
- Pateh Kerma Wijaya dan pengikutnya pindah dari negeri Lasem ke Bentan.
- Raja Meniaka (Raja Bentan) pindah dari Negeri Bentan ke negeri yang baru dibuka (Melaka).
- Raden Inu Wira nantaga tinggal di Negeri Bentan sementara sewaktu mencari adiknya Raden Inu Indera Kirana.
2. Unsur Metos
Pembukaan Negeri Melaka iaitu anjing bukan buruan rombongan Negeri Bentan ditentang oleh pelanduk putih (umpama sebesar Kambing).
3. Unsur Kemanusiaan
- Raja Manusia melayan dengan baik tetamunya dan membenarkan Pateh Kerma Wijaya dan Raden Inu tinggal dinegrinya.
- Ratu Lasem tidak bersifat berperikemanusiaan terhadap menterinya Pateh Kerma Wijaya dengan merampas Puteri Kem Sumirat dijadikan isterinya.

Hang Tuah menjadi hamba raja – Kajian sejarah Hang Tuan Bab 2

catatan yang lebih lama
Bab 2 : Hang Tuah Menjadi Hamba Raja
SINOPSIS
Pada suatu Hang Mahmud telah bermimpi bulan turun dari langit dan cahaya memenuhi kepala Hang Tuah. Ini adalah suatu petanda baik lalu diciumnya Hang Tuah. Pada keesokan harinya, Sebelumnya Hang Mahmud menjemput penduduk kampong untuk majlis doa selamat. Lalu, Hang Mahmud bersama keluarganya berpindah ke Bentan. Disana Hang Tuah dihantar untuk mengaji Al-Quran sehingga khatam. Seterusnya, beliau dihantar untuk menguasi beberapa bahasa bersama gurunya Lebai Keling iaitu Bahasa India, Lebai Siam iaitu Bahasa Siam , Lebai Cina iaitu Bahasa Cina dan Lebai Jawa iaitu bahasa Jawa. Di Bentan juga, Hang Tuah berjumpa rakan karibnya iaitu Hang Jebat, Hang Lekiu, Hang Lekir, Hang Kasturi. Mereka berhajat untuk pergi ke Pulau Tinggi. Semasa dalam perjalanan mereka tersempak dengan lanun dan Berjaya menewaskan lanun-lanun itu. Manakala 10 orang daripadanya ditangkap dan dibawa ke Singapura. Hang Tuah bersama rakannya berguru, Sang Aria Putra di Bukit Pancalusa. Mereka juga pergi berguru, Persata Nila (Abang kepada Sang Aria Putra) yang diarahkan oleh Sang Aria Putra. Setelah selesai, mereka berlima pulang dan Hang Mahmud membawa mereka untuk menghadap Bendahara Paduka Raja ingin berjumpa. Seterusnya,semasa Hang Tuah membilah kapak kayu dengan menggunakan kapak berlakunya kekacauan di pasar dimana orang mengamuk lalu Hang Tuah membunuhnya. Ada orang yang menyaksikan kejadian tersebut meramal bahawa Hang Tuah akan menjadi seorang Panglima Besar di Tanah Melayu. Pada kali kedua Hang Tuah bersama rakannya berjaya membunuh 4 orang mengamuk di pasar yang ciba membunuh Bendahara manakala pengikut-pengikutnya lari. Hang Tuah dan rakannya diberikan hadiah daripada Bendahara kerana melindunginya daripada orang mengamuk di pasar tadi. Mereka dilantik menjadi biduanda oleh Bendahara Paduka Raja. Semasa mereka menjadi biduanda mereka bersama Tun Mat untuk mengikut raja berburu ke Pulau Biran Dewa. Semasa memburu, Hang Tuah telah menjumpai pisang masak dan didalamnya ada ular cintamani. Hang Tuah mengambilnya dan disimpannya kedalam dastarnya. Kemudian ular itu diserahkan kepada Bendahara dan disimpannya didalam gulungan kain. Raja Bentan menjemput Hang Tuah berserta rakannya dan dikurniakan hadiah iaitu pakaian dan keris. Raja Bentan merasakan kagum apabila mereka bermain senjata. Akhirnya, Hang Tuah di tugaskan untuk menentang musuh di Siantan dan Jemaja bagi membolehkan orang-orang Palembangpergi balik berdagang di Bentan.
Peristiwa Penting:
1. Hang Mahmud bermimpi bulan turun dari langit dan cahayanya memenuhi kepala Hang Tuah yang menyebabkan mereka pindah ke Bentan. Disana mengaji Al-Quran dan memperlajari beberapa bahasa.
2. Hang Tuah bertemu dengan rakan karibnya iaitu Hang Jebat, Hang Lekiu, Hang Lekir, Hang Kasturi. Mereka bersama-sama pergi merantau ke Pulau Tinggi. Semasa dalam perjalanan mereka terserempak dengan lanun-lanun. Mereka berjaya menewaskannya. Sementera 10 orang daripadanya dibawa ke Singapura.
3. Hang Tuah bersama rakannya pergi berguru dengan Sang Aria Putra di Bukit Pancalusa Sang Aria berpesan kepada mereka untuk berguru dengan abangnya, Sang Persata Nala. Selain itu, Sang Aria Putra memberitahu kepada Hang Tuah bahawa beliau akan menjadi pegawai besar di Tanah Melayu.
4. Selepas 7 hari mereka berguru dengan Sang Aria Putra, mereka pulang dengan mendapat kemuliaan. Hang Mahmud membawa mereka untuk menghadap Bendahara Paduka Raja kerana Bendahara ingin berjumpa.
5. Hang Tuah berjaya membunuh orang mengamuk di pasar dengan menggunakan kapak belah kayu api. Pada kali keduanya, beliau bersama rakannya berjaya menyelamat Bendahara daripada 4 orang mengamuk yang cuba membunuh Bendahara, manakala penguikut-pengikutnya lari.
6. Hang Tuah bersama sahabatnya dibawa kerumah Bendahara Paduka Raja. Mereka berlima diberikan hadiah dan persalinan dan juga dilantik menjadi biduanda baginda.
7. Semasa mereka memburu bersama Raja Bentan di Pulau Biram Dewa. Hang Tuah telah menjumpai pisang masak yang didalamnya terdapat ular cintamani. Hang Tuah mengambilnya dan disimpannya kedalam dastar. Beliau menyerahkan ular cintamani itu kepada Raja Bendahara Paduka Raja disimpannya dalam gulungan raja.
8. Raja Bentan menjemput Hang Tuah bersama rakannya untuk menghadap dan dikurniakan hadiah seperti pakaian dan keris. Raja itu sangat kagum apabila mereka bermain senjata. 9. Selepas dilantik menjadi biduanda raja, Hang Tuah dan rakannya ditugaskan untuk menentang musuh di Siantan dan Jemaja bagi membolehkan orang Palembang beulang-alik berdagang ke Bentan.
Watak:
= Hang Mahmud
= Dang Merdu
= Hang Tuah
= Hang Jebat
= Hang Lekir
= Hang Lekiu
= Hang Kasturi
= Bendahara Paduka Raja
= Lebai Keling
= Lebai Jawa
= Lebai China
= Lebai Siam
= Aria Negara
= Pateh Gajah Mada
= Tun Mat
= Raja Bentan (Sang Maniaka)
= Penghulu Singapura
Perwatakan
1. Hang Tuah
Hang Tuah ialah anak kepada Hang Mahmud dan Dang Merdu. Beliau juga mempunyai 4 orang sahabat karibnya iaitu Hang Jebat, Hang Lekiu, Hang Lekir dan Hang Kasturi. Dia dilahirkan di Sungai Duyung dan dibesarkan di Bentan. Hang Tuah juga berguru beberapa bahasa dan ilmu sakti. Disamping, beliau juga mengaji Al-Quran sehingga Khatam. Beliau diberikan gelaran Hulubalang oleh Bendahara Paduka Raja.
Dalam bab ini pengarang mengarang Hang Tuah sebagai keperwiraan dan kebernian Hang Tuah terserlah apabila beliau mempimpin sahabatnya iaitu Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Lekir, dan Hang Lekiu dalam pelayaran mereka di selat Melaka ke Singapura. Disamping itu, kejayaan Hang Tuah memimpin kumpulan tersebut dengan keberaninya telah membolehkan mereka membunuh serta mengusir tiga buah perahu lanun yang bertemu dengan mereka. Malahan, keberaninya menojol apabila beliau berusia 10 tahun dimana beliau berjaya membunuh pengamuk-pengamuk dengan menggunakan sebilah kapak sahaja dan Hang Tuah Berjaya menyelamatkan Bendahari Paduka Raja daripada empat orang pengamuk yang ingin cuba membunuhnya.
Hang Tuah juga di kurniakan gelaran biduanda oleh Bendahara Paduka Raja kerana menyelamatnya daripada orang mengamuk di pasar. Disamping Raja Benting juga member gelaran tersebut dan diarah untuk menentang musuh di Sianatan dan Jemaja bagi membolehkan mereka yang berniaga dan berulang-alik di Bentan.
2. Hang Jebat
Hang Jebat adalah salah seorang sahabat Hang Tuah sejak berusia 10 tahun. Dalam bab 2, Hikayat Hang Tuah beliau dikatakan seorang yang berani apabila ia mengahadapi lanun-lanun di perairan. Hang Jebat dengan penuh bernai menentang musuh itu bersama-sama rakannya. Di samping itu, sifat keberanian dan kepahlawanan Hang Jebat ketika ia menentang pengamuk yang cuba membunuh Bendahara Paduka Raja dan disebabkan itu juga beliau diberikan gelaran biduanda oleh Bendahara Paduka Raja.
3. Bendahara Paduka Raja
Bendahara Paduka Raja merupakan pembesar negeri dan terpenting sistem pentadbiran negeri. Beliau ialah penolong kanan raja yang paling dihormati dan disegani oleh baginda. Dalam bab ini beliau dikatakan seorang yang bersifat kebijaksaan dan kepintaran dimana beliau telah memilih Hang Tuah berserta sahabatnya untuk ke melindung Raja. Walaubagaimanapun, beliau juga bersifat pengecut kerana tidak berani melawan mahupun membunuh pengamuk-pengamuk dipasar. Oleh itu, Bendahara Paduka Raja memberikan gelaran biduanda kepada Hang Tuah dan sahabatnya.
LATAR TEMPAT
Ø Sungai Duyung
Ø Bentan
Ø Pulau Tinggi
Ø Singapura
Ø Palembang
Ø Bukit Pancalusa
Ø Pulau Biran Dewa
Ø Siantan
Ø Lemaja

Asal Usul Kerajaan Bentan – Kajian Hikayat Hang Tuah Bab 1

Bab 1 : Asal-usul Kerajaan Bentan
KAJIAN OLEH: ANNIE SUZANA SAMSUDIN – (U6-1)
SINOPSIS
Seorang raja, Sang Perta dewa dan seorang permaisuri (tidak dinyatakan namanya) mempunyai seorang anak perempuan, Tuan Puteri Kemla Ratna Pelinggam. Ramalan ahli nujum dan sasterawan, anak Kebawah Duli Syam Alam akan bermenantukan seorang anak raja besar, dan cucunya kelak juga menjadi Raja Besar. Disebabkan itu Sabg Perta Dewa dan permaisuri sepakat meninggalkan Tuan Puteri Kemla Ratna Pelinggam disebuah Mahligai di Raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan) pergi memburu Pulau Biram Dewa dengan takdir Alllah, Perta Dewa terlihat Mahlligai di tengah Laut dan seterusnya menaikinya tanpa ditemani oleh hulubalang.
Dilihatnya seorang puteri dihadap oleh dayang-dayang istana, inang pengasuh, perwaranya. Baginda menghampiri dayang Istana lalu bertanya tujuan mengapa mahligai ini disiami oleh seorang puteri. Dayang Istana menjelaskan tentang ramalan yang dikemukakan kepada Kebawah Duli Syah Alam. Sang Perta Dewa pun gembira dengan penjelasaanya. Raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan) dan Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam berkahya, in. Setelah Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam tahu asal usul raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan). Kemudian Tuan Puteri Ratna Pelinggam berputera iaitu Sang Sapurba.
Setelah dewasa Sang Sapurba dirajakan (didunia) oleh ayahnya di Bukit Siguntang Mahabiru. Beberapa bulan lamannya, Ayah Sang Sapurba balik keinderaan setelah melihat anaknya menjadi raja ynag sangat adil dan kemudiannya menjadi sebuah Bandar Besar. Seterusnya, Sang Sapurba bermain-main lalu tersempak sebuah kolah indah, baginda terasa hendak mandi dan menyalam, apabila terdengar guruh dilangit. Baginda pun bangikit, dilihat seekor lembu itu ghaib. Selepas beberapa peristiwa Sang Sapurba berkahwin dan mempunyai empat orang putra (Sang Manika, Sang Jaya Nankata, Sang Saniaka). Wujudnya anak Raja Siguntang membuatkan seorang Nahkoda Benten belayar ke Bukit Sigutang. Seterusnya, meminta salah satu anak Raja Siguntang, menjadi raja di Negeri Benten. Sang Manika kemudian pergi ke Benten dan memilih ahli kabinetnya sendiri.
SANG MANIAKA MELANTIK AHLI KABINETNYA
1. 4 orang dilantik menjadi pembesar negara:
i. Bendahara Paduka Raja
ii. Perdana Menteri
iii. Temenggung Seri Sarwa Diraja
iv. Tun Perkerma
2. 4 orang dilantik menjadi pertain yang dijadikan:
i. Tun Bija Sura
ii. Tun Bija Diraja
iii. Tun Dikungsa
iv. Tun Ratna Diraja
3. 4 orang perawangan:
i. Tun Sang Aria
ii. Sang Utama
iii. Sang Jaya
iv. Sang Derma
4. 40 orang biduanda.
WATAK PENTING
- Sang Purba serta Permaisuri
- Tuan Puteri Kemala Ratna Pelinggam
- Sang Maniaka
- Sang Purba (Raja Siguntang)
- Raja Sang Perta Dewa (dari keinderaan).
PERWATAKAN
- Sang Sapurba (Raja Siguntang)
Digambarkan sebagai pemimpin yang sangat adil dan berjiwa rakyat, sehingga diakuui sendiri oleh ayahnya juga namanya terkenal sebagai di Negeri Palembang.
- Sang Dewa Perta
Berkhawin dengan Tuan Puteri Kemala Perlinggam awal perjumpaan di Pulau Biram, mempunyai anak lelaki bernama Sang Sangpurba yang menjadi raja di Bukit Siguntang.
UNSUR
1. Unsur Firasat.
Apabila ahli nujum meremalkan jodoh Tuan Puteri Kemala Perlinggam.
2. Unsur Metos.
Muntah lembu – menjelma menjadi puteri.
3. Perlembangan.
Daridapa Pengaruh Hindu:
Lembu putih – dewa
Muntah – anak dewa.
LATAR TEMPAT
- Pulau Biram Dewa
- Keinderaan
LATAR MASA
- Pagi

Kajian Mengenai Hang Tuah


Hari ini ramai yang mengalami penyakit buta sejarah.Orang yang buta sejarah lebih menyusahkan dari orang yang buta matanya.Orang yang buta sejarah mampu meruntuhkan sejarah dan peradaban sesuatu bangsa.Orang yang buta sejarah mampu menggadaikan tanahairnya kepada orang lain.Jika kita di zaman raja-raja dahulu,orang yang buta sejarah ini mungkin patut disula kerana memporak-perandakan salasilah dan hikayat bangsa.Jika anda bertemu dengan ular dan orang yang buta sejarah pada masa yang sama,anda patut ketuk kepala orang yang buta sejarah ini dahulu ;D
Dalam artikel santai ini,saya akan tunjukkan kepada anda contohnya pendapat orang yang buta sejarah apa kesannya kepada sejarah bangsa.Kita akan kaji satu persatu pendapat mereka.Kemudian saya akan ulas.Dari sini,kita boleh belajar cara-cara berfikir orang yang buta sejarah.Bahasa saya santai dan tidak serius.Tidak semestinya kita belajar sejarah dengan bahasa skema yang terlampau saintifik serius-mius.Janji rock.
; )

Saya petik dari artikel oleh Shahabudeen Jalil di blog Suara Anum:
“Keraguan terhadap kedudukan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu telah menghasilkan satu penyelidikan dijalankan terhadap asal usul keturunan secara hipotesis. Jika pepatah Melayu sendiri telah mengatakan ‘bahasa jiwa bangsa’ dan ‘manusia mati meninggalkan nama’ . Bagaimana pula kita hendak menafikan kenyataan ‘nama menunjukkan bangsa’. Bahasa ‘nama’ merupakan identifikasi yang cukup jelas untuk mengetahui jenis sesuatu bangsa itu”
Ini adalah pendapat yang dangkal dan kurang berpengetahuan luas.Nama tidak semestinya menunjukkan sesuatu bangsa.Nama si penulis sendiri menunjukkan percanggahan yang jelas.’Shahabudeen Jalil’,jika dikaji oleh seorang penulis lain 500 tahun akan datang kemungkinan menganggap beliau ialah seorang lelaki Arab atau dari Timur Tengah,atau dari keturunan Mamak.Bagaimana dengan seorang lelaki Cina yang tinggal di Thailand atau Indonesia?Jeneral Sonthi Boonyaratglin adakah benar-benar seorang Thai?Bob Hassan atau Sudono Salim,adakah seorang lelaki Melayu atau Indonesia?Tidak,mereka adalah ‘Chinese Indonesian’.Bagaimana dengan Agnes Monica?
Bagaimana dengan Parameswara?Adakah beliau seorang lelaki dari India yang menubuhkan Melaka?Srivijaya adalah sebuah kerajaan orang Telegu di Nusantara?Tidak.Dvaravati adalah kerajaan orang Tamil di Thailand Tengah?Bukan,ia kerajaan orang Mon.Adakah Fan Shih Man adalah seorang raja China?Salah,beliau raja Funan.
JADI NAMA TIDAK SEMESTINYA MENUNJUKKAN BANGSA.Yang penting kita kena kaji dari pelbagai aspek.Jika nama penulis sendiri mampu menyelindungkan keturunannya,bagaimana pula dengan nama-nama orang Melayu lain?Jika nama Munshi Abdullah ada juga di antara kita terkeliru mengenalinya,apatah lagi lelaki bernama Shahabudeen Jalil ini.
“Bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat disandarkan pada namanya. Oleh itu satu kajian secara hipotesis telah dijalankan dengan bersandarkan kepada ‘nama’ manusia untuk memperolehi jawapan tentang asal-usul Hang Tuah sebenarnya”
Bagaimana Shahabudeen Jalil mengatakan “bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat disandarkan pada namanya”,siapa yang kata?Mungkin dari pemikiran dangkal penulis kerana asal-usul Hang Tuah telah diceritakan dalam dua sumber terbesar yang mempopularkannya,iaitu Sejarah Melayu dan Hikayat Hang Tuah.Bagaimana si penulis boleh mengakui kewujudan Hang Tuah,namun menolak premis tentang asal-usul Hang Tuah sedangkan sumber cerita Hang Tuah adalah dari punca yang sama?Penulis mengakui kewujudan Hang Tuah namun tentang asal-usulnya,beliau terpaksa mereka-reka cerita lain.Apa motifnya?Kajian hipotesis?Siapa yang jalankan?Sudah pasti Shahabudeen Jalil yang menjalankannya sendiri.Hanya hipotesis sahaja?Hipotesis ialah agak-agakan atau andaian dalam sesuatu eksperimen di mana ia BELUM TERBUKTI LAGI.Sekiranya ia terbukti,ia akan menjadi SATU TEORI.Dan jika ia menjadi satu teori yang sukar disanggah atau mustahil ditumbangkan,ia akan menjadi satu FAKTA.Asal-usul Hang Tuah HANYA dikaji berdasarkan ‘nama’ manusia sahaja?Ini kerja pemalas namanya.Kajilah asal-usul Hang Tuah berdasarkan aspek-aspek lain.Ibu-bapanya,tempat beliau dilahirkan,rakan-rakannya.Jika ibu-bapanya adalah orang Melayu dari Sungai Duyong atau dari keturunan Bugis,takkanlah nak berkeras juga mengatakan bahawa Hang Tuah adalah ‘orang Cina’ semata-mata terdapat nama ‘Hang’ itu.
“Dalam perbendaharaan nama-nama orang Melayu semasa zaman kesultanan Melaayu Melaka, tiada terdapat nama-nama seumpama Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu, ringkasnya ringkasan yang bermula dengan ‘Hang’. Sejarah juga telah mencatatkan nama-nama dari bangsa Cina yang bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee. Ia bergantung kepada suku kaum atau asal-usul keturunan mereka dari wilayah tertentu dari China. Kemungkinan untuk mendakwa bahawa gelaran ‘Hang’ telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu juga tiada asasnya”
Inilah hasil karya dari seseorang yang kurang membaca,atau banyak membaca namun hanya membaca majalah gosip dan komik Hong Kong seperti Dewata Raya atau Pedang Setiawan.Bagaimana Shahabudeen Jalil mendapat ‘perbendaharaan’ nama-nama orang Melayu zaman Kesultanan Melaka?Cuba siarkan ‘senarai’ perbendaharaan nama-nama itu kalau ada.Masalahnya si penulis kurang membaca sumber yang juga adalah punca kepada cerita Hang Tuah.Sebenarnya selain Hang Tuah,Hang Jebat,Hang Kasturi dan lain-lain terdapat juga Hang Isap,Hang Hassan,Hang Iskandar dan sebagainya yang merupakan pahlawan-pahlawan Melaka.Jika ‘Hang Tuah’ Shahabudeen Jalil memusingnya kepada ‘Hang Too Ah’,Hang Lekir kepada ‘Hang Lee Ker’,bagaimana pula ‘Hang Iskandar’?Hang Isap?Hang Ali?
Adakah Hang Ali menjadi ‘Hang A. Lee?’.Encik Shahabudeen Jalil ini sebenarnya amat melucukan!
Shahabudeen Jalil juga menyatakan nama-nama Cina bangsa Cina bermula dari Hang,Tan,Maa dan Lee.Saya nak sentuh tentang ‘Hang’ dan ‘Tan’.Berapa banyak orang Cina pada masa dahulu mempunyai nama bermula dari ‘Hang’?Sila nyatakan satu tokoh Cina zaman monarki yang punya pangkal nama ‘Hang’.Tentang ‘Tan’ pula,bagaimana dengan gelaran ‘Tan’ (digandingkan dengan ‘Sri’) yang dianugerahkan oleh raja-raja Melayu sekarang?Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhari contohnya,adakah 500 tahun kemudian,sekiranya ada seorang penulis yang sama spesis dengan Shahabudeen Jalil,akan menyangka beliau adalah berketurunan Cina?
Lihat kedangkalan hipotesis beliau:
“Kemungkinan untuk mendakwa bahawa gelaran ‘Hang’ telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu juga tiada asasnya”
Jika sekarang gelaran ‘Tan Sri’ boleh diterima oleh sebagai gelaran pada masa sekarang,bagaimana pula gelaran ‘Hang’ tidak boleh?Adakah menunggu sehingga orang-orang Melayu dahulukala hanya punya pangkal nama ‘Mat’,'Tun’,'Pandak’ dan sebagainya barulah dikatakan benar-benar Melayu?Sumber utama cerita tentang Hang Tuah adalah dari Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu) dan Hikayat Hang Tuah,jadi saya menyeru Shahabudeen Jalil sambil-sambil memborong ke China berusahalah menyelongkar semua arkib-arkib negeri China mencari tokoh bernama ‘Hang Too Ah’ itu (padahal sebenarnya nama itu dicipta sendiri oleh beliau)
:D D
“Mengikut kertas kerja yang dihasilkan oleh Mohd. Yunus Ibrahim dari Jabatan Sejarah UKM dengan tajuk ‘Melaka 1400-1511 Dari Aspek Kemasyarakatan,’ cuma menyatakan bahawa sesuatu penghormatan, ketaatan atau kedudukan adalah diberi gelaran seperti Bendahara, Paduka Raja, Temenggung, Laksamana, Shahbandar dan Mandulika”
Nak petik sumber biarlah sampai habis.Jangan tangkap muat semata-mata buktikan teori dangkal sendiri.Bagaimana dengan Seri Bija Diraja?Tun?Shahabudeen Jalil perlu dihantar kursus belajar sistem gelaran Kesultanan Melaka pada zaman dahulu,atau nama-nama orang Melayu zaman dahulu.Pangkal nama ‘Hang’ kerapkali ditemui pada para pahlawan Melaka.Ini adalah sama seperti kita menyelusuri keturunan pahlawan Bugis yang kerap memakai pangkal nama ‘Daeng’.Ini berbeza dengan sistem nama orang-orang Cina di mana pangkal nama mereka adalah merujuk kepada nama keluarga.Adakah Shahabudeen Jalil tidak tahu tentang ini?Atau buat-buat tidak tahu?Sia-sialah duduk di Malaysia bertahun-tahun bersama-sama dengan kaum Cina di sini.Bertambah sia-sialah berulang-alik ke China memborong barangan namun tidak mahu belajar beza antara pangkal nama orang Cina dengan pangkal nama orang Melayu.Jadi adakah ‘Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew’ adalah adik-beradik ataupun satu keturunan?Bagaimana Maharaja Cina boleh mengumpulkan keturunan ‘Hang’ untuk dihantar ke Melaka?Shahabudeen Jalil bolehlah mengkaji di perpustakaan Beijing sambil-sambil memborong untuk mencari sejarah keturunan ‘Hang’ yang ‘dipaksa’ berkhidmat kepada Sultan Melaka.
:D D
Saya petik lagi:
“Mengikut buku ‘Sejarah Melayu’ edisi W.G. Shellabear penerbitan Malaya Publishing House Ltd. Singapore halaman 123-131, menyatakan tentang Tun Perpatih Putih, iaitu utusan Sultan Mansur Shah ke negeri China telah membawa balik bersamanya seramai 500 orang dayang serta Puteri Hang Li Po. Sultan Mansur Shah dikatakan telah berkahwin dengan puteri dari China ini dan telah menghasilkan anak bernama Paduka Mamat.
Perkara yang menarik dari edisi W.G. Shellabear ini ialah munculnya nama puteri Hang Li Po. Hasil perkahwinan ‘campur’ antara puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Shah, telah dikurniakan seorang putera dan telah diberi nama Paduka Mamat. Nama Paduka Mamat adalah nama Melayu dan tidak pula berlaku nama ‘Paduka Hang Mamat’ sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li Po, contohnya. Sejarah telah membuktikan bahawa nama-nama dari keturunan Cina biasanya bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee bergantung kepada suku kaum mereka dan dari wilayah tertentu asal mereka”
Ulasan:
Nampaknya kenyataan Shahabuden Jalil menjerat dirinya sendiri.Sungguh melucukan.Beliau berkata tidak pula Paduka Mamat dinamakan Paduka Hang Mamat kerana ibunya adalah Hang Li Po.Jadi katanya,ini membuktikan ‘Hang’ bukanlah gelaran yang dianugerahkan oleh Sultan (atas alasan untuk menghargai Paduka Mamat kerana ibunya juga dapat gelaran ‘Hang’)

Saya akan jawab,ada dua sebab mengapa ia tidak jadi demikian:
1)Jika benar pangkal nama ‘Hang’ pada Li Po adalah nama keluarga beliau yang asli,anaknya iaitu Paduka Mamat tidak boleh dinamakan ‘Hang’ kerana nama keluarga (surname) hanya boleh diwarisi dari belah lelaki.Jadi poin “tidak pula berlaku nama ‘Paduka Hang Mamat’ sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li Po” adalah ‘doesn’t make sense’ :D
2)Sebenarnya ‘Hang’ adalah gelaran yang diberikan oleh Sultan Melaka.’Surname’ puteri dari Cina itu ialah ‘Li’ (Lee).’Surname’ Li adalah satu nama keluaga yang terhormat dalam ranking ‘surname’ masyarakat Cina.Bagaimana pula ada dua ‘surname’ dalam nama orang Cina?Shahabudeen Jalil masih bertatih-tatih rupanya untuk memahami budaya orang Cina.Ini bukan satu ’1Malaysia’ namanya :D
Lain kali bertegur sapalah dengan jiran Cina sebelah.
Jadi gelaran ‘Paduka’ adalah gelaran yang sesuai bagi anak baginda,bukannya ‘Hang’ kerana ‘Hang’ adalah gelaran yang dianugerahkan untuk orang kebanyakan.Bagaimana pula Sultan mahu menganugerahkan gelaran ‘Paduka Hang’ kepada anak baginda?Ini adalah sesuatu yang janggal dalam sistem gelaran Sultan Melaka.’Paduka’ tidak boleh digandingkan dengan ‘Hang’.Sila nyatakan siapa dalam sejarah Melaka yang punya nama ‘Paduka Hang’ pada pangkal namanya?MEMANG TIADA.Bagaimana pula Sultan mahu menganugerahkan gelaran ‘Hang’ pula menjadi ‘Hang Mamat’?Jatuhlah standard anak Sultan dan orang Melaka pun menjadi keliru.’Paduka’ adalah gelaran untuk keturunan/kerabat raja.’Hang’ untuk orang kebanyakan yang terpilih.
Selepas itu bermulalah aktiviti mereka-reka,menyesuaikan dan mencinakan nama-nama pahlawan Melaka oleh Shahabudeen Jalil:
“Jika dihubungkaitkan dengan nama Hang Tuah dari sebutan loghat Cina adalah berbunyi seperti Hang Too Ah. Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew. Mengikut prosedur tentang suku kata nama bangsa atau keturunan Cina, biasanya cuma terdiri dari 3 suku kata sahaja. Nama Hang Kasturi pula diragui kerana 4 suku kata walaupun ia bermula dengan perkataan Hang. Perkataan Kasturi pula ada berbaurkan loghat bahasa Melayu”
Ulasan:
Saya nasihatkan supaya berhentilah melakukan kerja-kerja pembohongan ini.Janganlah jadi hamba politik sampai sanggup menjadi alat untuk pihak lain yang punya agenda tertentu.Bagaimana pula Hang Kasturi diragui pula padahal beliau adalah salah seorang kawan seperguruan Hang Tuah?Sebab lebih 3 perkataan,jadi nama Hang Kasturi diragui?Sebenarnya JARANG ORANG CINA PUNYA SURNAME DI DEPAN SURNAME ‘LEE’.Surname ‘Lee’ (atau Li) itu sendiri adalah nama keluarga yang banyak melahirkan tokoh-tokoh dan bijak pandai.Siapa Lee Kuan Yew?Siapa Li Desheng?Amat jarang orang Cina memakai surname ‘Hang’.Cuba google perkatan ‘Li surname’ anda akan dapat keputusan yang amat memberansangkan.Cuba google ‘Hang surname’ anda akan dapat keputusan yang berkisar pasal Hang Tuah!
Jadi ‘Hang’ adalah ekslusif kepada isu Hang Tuah dan Melayu sahaja!

Lihat kajian hipotesis yang mencapai tahap merapu komik Dewata Raya:
“Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.
Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.
Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.
Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.”
Ulasan:
Hipotesis pertama adalah umum.Kemungkinan ada orang Melayu yang berkawan dengan rombongan Hang Li Po.Namun MASALAHNYA KISAH HANG TUAH TELAH ADA SEBELUM TIBA PLOT TENTANG KEDATANGAN ROMBONGAN HANG LI PO.Sekiranya dalam Sejarah Melayu menampilkan kisah Hang Tuah lima sekawan selepas cerita rombongan Hang Li Po,mungkin Shahabudeen Jalil ada poin yang bagus.Tetapi realitinya tidak.

Hipotesis kedua amat teruk.Shahabudeen Jalil menulis bagaikan hendak mengarang cerita kanak-kanak untuk darjah dua.Orang Cina tidak sewenang-wenangnya memberi ‘surname’ mereka kepada orang lain.Sesama orang Cina sendiri pun tidak melakukan perbuatan begitu apatah lagi terhadap bangsa lain.Contohnya seorang yang memiliki surname Li tidak boleh sewenang-wenangnya ‘menganugerahkan’ nama keluarga ‘Li’ kepada seorang yang punya nama keluarga Zhao.Jika namanya Zhao Jingshen,dia tidak boleh tiba-tiba digelar Li Jingshen atau Li Zhao Jingshen!
NAMA KELUARGA ADALAH IBARAT MARUAH KEPADA ORANG CINA.
Shahabudeen Jalil kena belajar lagi budaya orang Cina sebelum memporak-porandakan budaya Cina dan sejarah Melayu.
Susah sangatkah menyebut nama Cina sampai terpaksa memberikan nama Melayu kepada ‘Hang Kasturi’?Hipotesis ketiga adalah rekaan yang amat memalukan.Sungguh tinggi imaginasi Shahabudeen Jalil.
Seterusnya penulis hipotesis terus berhipotesis secara melulu dan merapu-rapu tanpa berpijak di bumi yang nyata.Kemudian:
“Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal. Rumusan daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah”
Ulasan:
Shahabudeen Jalil percaya kisah Hang Tuah dan MENGAKU HIKAYAT HANG TUAH lebih banyak kelebihan tetapi menentang asal-usul Hang Tuah seperti yang ditegaskan oleh Hikayat Hang Tuah.Bagaimana kajian secara hipotesis sahaja boleh membuktikan sesuatu?Hipotesis tidak boleh menjadi fakta,ia perlu dibuktikan dahulu.Adakah Hang Tuah telah di ‘Melayu’kan?TIDAK SAMA SEKALI.Hang Tuah memang orang Melayu.Adalah sia-sia sahaja untuk meMelayukan Hang Tuah.Lebih baik pengarang Hikayat Hang Tuah meMelayukan Maharaja Ming atau Laksamana Cheng Ho,sudah tentu ini akan menjadi satu kemegahan yang dasyat :D

Rumusan
Shahabudeen Jalil hanya berhipotesis sahaja.MASALAHNYA ada orang lain yang melihat hipotesis Shahabudeen Jalil sebagai FAKTA.Contohnya Dr. Mujahid Yusof Rawa melihat semua ini sebagai fakta tanpa mengkajinya terlebih dahulu.Apabila ada orang bertaraf Dr. melihat hipotesisnya sebagai FAKTA,Sahabudeen Jalil semakin syok sendiri.Beliau semakin percaya cerita yang direka-rekanya adalah FAKTA kini,dan terlupa bahawa sebenarnya semua itu adalah hipotesis sahaja seperti yang berulangkali diberitahu dalam artikelnya.Dr. Mujahid Yusof Rawa yang memegang Lajnah Perpaduan dalam parti politiknya terpaksa melacurkan sejarah bangsa sendiri demi menarik perhatian orang Cina.Beliau perlu berbuat sesuatu untuk menampakkan ‘kewujudannya’ dalam jawatan yang dipegangnya.Malangnya,demi perpaduan sesama kaum dalam Pas,orang Melayu terpaksa menyerahkan maruah sejarahnya untuk diperkosa habis-habisan.Malangnya yang melacurkan sejarah sendiri adalah orang Melayu juga,kemudian perlahan-lahan bangsa lain tumpang sekaki sama-sama menikmati ‘hidangan’ yang disediakan.
Kerana marahkan Umno,sejarah Melayu dibakar.Melayu dan sejarahnya seolah-olah DOSA dan NODA bagi sesetengah pemimpin Pas dek kerana Umno yang memanipulasikannya.Mungkin selepas Umno di’Cina’kan barulah Melayu dan sejarahnya dibiarkan hidup.
Sudahlah Umno menjadi dungu dan buta sejarah demi politik Ketuanan Melayunya,Pas pula terpaksa melacurkan sejarah bangsa demi mencari sesuap nasi dalam politik negara.Yang rugi adalah Melayu sendiri.Padan muka.
Ini adalah politik Pak Kaduk.Menang sorak,kampung tergadai.Seseorang yang bertaraf Dr. tidak semestinya celik sejarah.Malah buta sejarah mereka kadang-kadang lebih kroniknya daripada mat despatch di ibukota.
Dr. Mujahid dan Dr Hj Mohd Hasyim mahu buat seminar tentang kecinaan Hang Tuah akibat terjangkit penyakit Shahabudeen Jalil.Lepas itu semua orang Cina yang Ultrakiasu (bukan semua ya,yang Ultrakiasu sahaja) akan bangkit semangat mereka untuk sama-sama berganding bahu memporak-porandakan sejarah bangsa.Orang Melayu akan terpinga-pinga.Kemudian kitab-kitab seperti Sejarah Melayu dikatakan fantasi padahal di universiti-universiti luar negara,kitab ini dianggap masterpiece sastera sejarah yang diakui keunggulannya.Apabila Sejarah Melayu dikatakan fantasi,Kesultanan Melaka juga fantasi dan selepas itu orang Melayu adalah fantasi.Kemudian Tanah Melayu dikatakan kepunyaan Maharaja Cina dan sebenarnya orang Melayu itu adalah pendatang…entah dari mana (dari planet Zargus mungkin) yang tiba-tiba merampas Tanah Melayu dari orang Cina.Orang Melayu akan hilang rasa prestijnya,hilang semangat dan maruahnya.Produktiviti dan kreativiti bangsa Melayu semakin menurun.Lama-lama orang Melayu Malaysia akan hilang kuasa politik dan akhirnya menyertai saudara-saudara mereka di Singapura dan selatan Thailand yang dijajah di bumi sendiri.Proses ini tidak berlaku dengan cepat,namun mengambil masa berpuluh tahun.
Apabila cucu-cicit kita membaca sejarah,mereka pasti akan menyumpah-nyumpah kebodohan moyang mereka walaupun moyang mereka bertaraf Dr. ataupun usahawan berjaya.Sebab moyang mereka,akhirnya bangsa Melayu menjadi hina dan dina.
Menariknya dalam medium yang sama,dikhabarkan seorang Cina bernama Kenny Chee telah mengemukakan pendapatnya yang jauh lebih bernas dari hipotesis Shahabudeen Jalil:
“Ayah Hang Tuah adalah batin kepada Orang Laut Bintan, dan seorang panglima perang Sultan Iskandar Shah, sultan Melaka yang pertama (baginda yang bergelar Parameswara atau Permaisura sebelum beragama Islam). Hang Mahmud terlibat dalam pembukaan negeri Melaka oleh Sultan Iskandar, yang sebelum itu bersemayam di Kelang, Palembang, Singapura dan Muar, sebagai maharaja empayar Sri Vijaya atau Selangor Tua”
dalam perenggan yang lain:
“Mengenai Hang Li Po, puteri dinasti Ming di China itu adalah Li Po sahaja dan panggilan Hang diberi kepadanya oleh Sultan Mansur Shah, yang mengahwininya. Hang adalah panggilan rakyat jelata yang berkhidmat untuk Sultan Melaka menerusi sistem kerah. Ini melibatkan ketua-ketua orang Asli (Melayu Proto) dan orang bukan Melayu, termasuk yang menjadi isteri muda raja-raja Melayu. Anak Sultan Mansur dengan Li Po bergelar Paduka Tun Mamat kerana dilantik sebagai pembesar yang menjaga daerah Kelang (sekarang Selangor moden), satu daripada ibu negeri kedua Melaka, selain daerah Johor.
Hang Tuah bukan pengikut Hang Li Po kerana Hang Tuah adalah menteri pertahanan atau Laksamana Melaka semasa Sultan Mansur Shah melawat negara China untuk meminang puteri Li Po. Hang Tuah mengiringi Sultan Mansur Shah ketika melawat negara China kerana dia adalah Laksamana Melaka, yang anggota tenteranya adalah Orang Laut Bintan”
Adakah Kenny Chee hanya polemik sahaja,padahal sebenarnya artikelnya ditulis oleh seorang Melayu?Jika beliau benar seorang Cina,nampaknya ini amat memalukan Shahabudeen Jalil dan Dr. Mujahid Rawa kerana masih buta sejarah walaupun disedarkan oleh orang Cina sendiri.
Kepada Dr. Mujahid Rawa dan Dr Hj Mohd Hasyim,saya ingin beritahu satu rahsia asal-usul Hang Tuah (jangan beritahu sesiapa ya!)
Hang Tuah sebenarnya ialah Maharaja Ayutthia.
:D DDDDDDDDD
;DDDDDDDDDD

(saya sebenarnya bergurau sahaja,dakwaan Hang Tuah adalah seorang Maharaja Siam adalah teori saudara Anai-anai and the geng,ini pun satu lagi masalah)
Sebab itu pakar sejarah Malaysia (dan Melayu juga!) yang terkenal adalah dari kalangan Cina.Siapa tidak kenal Tan Sri Prof Emeritus Dr Khoo Kay Kim?Ahli sejarah Malaysia yang tersohor.Saya tidak hairan jika Kenny Chee adalah benar-benar orang Cina,kerana orang Melayu sendiri ramai yang buta sejarah bangsa sendiri.Bila orang lain mempertikaikan sejarahnya,mereka mula goyang dan gayat.Kemudian,seperti biasa…mengalami ‘inferiority complex’ perasaan rendah diri yang tiba-tiba.Kemudian meracau-racau.Merapu.Meraban.Kemudian terkeliru sampai diri sendiri pun tidak kenal.Dikata berasal dari orang Cina.Angguk.Dikata dari orang gua.Angguk.Dikata bodoh.Angguk lagi.
Angguk angguk.Geleng geleng.

Hikayat Hang Tuah diantara sejarah dan mitos

 


Hikayat Hang Tuah, Antara Sejarah dan Mitos
Judul: Hikajat Hang Tuah
Penerbit: Balai Pustaka, Jakarta (Cetakan ke-3, 1956)
Tebal: 511 halaman
***

NAMA Hang Tuah bisa dipastikan tak asing di telinga banyak orang. Sama halnya dengan banyak tokoh yang dianggap berperan dalam sejarah bangsa ini, nama Hang Tuah pun diabadikan pada ruas-ruas jalan di Jakarta dan di beberapa daerah lain lagi. Bahkan, nama Hang Tuah juga diabadikan pada kapal perang pertama milik Indonesia. Pemberian nama itu untuk mengenang kejayaan Hang Tuah yang selalu mencapai kemenangan di laut. Namun, tidak seperti tokoh-tokoh bersejarah lainnya, tak banyak yang tahu siapa Hang Tuah yang diabadikan namanya itu? Apa perannya dalam sejarah negeri ini?
Memang, bisa dikatakan, keterangan tentang siapa dan apa kiprah Hang Tuah tidak ditemukan dalam literatur-literatur sejarah. Beberapa waktu lalu pernah diangkat kisah-kisah tokoh melayu, termasuk Hang Tuah ini, dalam berbagai versi seperti sandiwara radio maupun tayangan sinema di televisi. Tetap saja, Hang Tuah hanya dikenal sebatas tokoh terkenal dari daerah Melayu.
Tak banyak yang tahu kisah Hang Tuah yang dituliskan dalam sebuah buku berjudul Hikajat Hang Tuah tercatat sebagai karya sastra melayu klasik yang paling panjang. Salah satu versi Hikajat Hang Tuah adalah setebal 593 halaman. Buku berisikan Hang Tuah ini dikenal sejak abad ke-18, dan sejak saat itu disebutkan sangat menarik perhatian para peneliti barat. Hikajat Hang Tuah kemudian sangat terkenal, terbit dalam berbagai versi, dan sekitar 20 buku tersimpan di berbagai perpustakaan di dunia.
PADA buku Hikajat Hang Tuah terbitan Balai Pustaka, kisah tokoh yang di Malaysia dianggap sebagai salah satu pahlawan nasional ini diuraikan dalam 24 bab panjang. Pada pengantar disebutkan, buku tersebut disalin dari salah satu naskah tulis tangan huruf Arab. Pada sampul bagian dalam tertulis: “Inilah hikajat Hang Tuah jang amat setiawan kepada tuannja dan terlalu sangat berbuat kebadjikan kepada tuannja”.
Kisah dimulai dengan bab yang menguraikan asal muasal raja-raja di Malaka atau Melayu. Dengan diantar oleh kata-kata: “Sekali peristiwa…”, diceritakan tentang seorang raja keinderaan (kayangan-Red) Sang Pertala Dewa, yang akan mempunyai seorang anak dan dia akan menjadi raja di Bukit Seguntang. Keturunan-keturunan sang dewa inilah dengan segala kemuliaan yang dimiliki kemudian menjadi raja-raja di tanah Melayu.
Hang Tuah diceritakan sebagai anak Hang Mahmud. Dikisahkan, setelah mendengar kabar gembira tentang negeri Bintan sudah mempunyai seorang raja yang tak lain adalah cucu dari Sang Pertala Dewa, Hang Mahmud pun bergegas mengajak istri dan anaknya pindah ke sana. Di Bintan, Hang Tuah muda bertemu dan bersahabat dengan Hang Jebat, Hang Kesturi, Hang Lekir, dan Hang Lekiu. Kelima pemuda itu diceritakan selalu bersama-sama, seperti lima orang bersaudara.
Suatu hari, Hang Tuah mengusulkan pada keempat sahabatnya untuk pergi berlayar dan merantau bersama-sama. Empat sahabatnya pun setuju, dan mereka berangkat berlayar. Di tengah perjalanan, mereka bertemu dan menundukkan tiga perahu yang ternyata adalah musuh Bintan dari Siantan. Kawanan tersebut tak lain adalah kaki tangan Patih Gajah Mada dari Majapahit yang ingin memperluas kekuasaan dengan merompak di Tanah Palembang. Akhirnya, lima sekawan itu diangkat menjadi abdi salah seorang pemimpin di negeri Bintan, yang dipanggil Bendahara Paduka Raja. Dari sinilah kisah perjuangan Hang Tuah yang akhirnya justru mendapat gelar laksamana dari Raja Majapahit dimulai.
Dalam buku, terutama melalui tokoh Hang Tuah dan Patih Gajah Mada, dikisahkan adanya persaingan kejayaan antara Malaka dan Majapahit. Gajah Mada tidak digambarkan sebagai tokoh yang mulia ataupun bijaksana. Ia digambarkan dalam sosok yang begitu berkuasa dan ambisius. Beberapa kali ia menyusun rencana untuk menghabisi Hang Tuah yang dianggap sebagai batu penghalang rencananya untuk menguasai Malaka. Berbicara soal musuh, dalam menjalankan tugas sebagai abdi yang setia dan disegani, Hang Tuah pun di negerinya sendiri beberapa kali harus dibuang bahkan hendak dibunuh akibat fitnah. Fitnah itu sebegitu rupa sehingga salah seorang sahabatnya, yaitu Hang Jebat, pun berkhianat.
Hang Tuah memang membawa Malaka pada kejayaan. Tidak hanya ia berhasil membendung serangan dari Majapahit. Ke mana saja ia diutus dan apa pun tugas yang diemban, selalu membuahkan hasil. Namun, dengan masuknya orang-orang dari Eropa, terutama Belanda, akhirnya kejayaan Malaka dihancurleburkan. Pada bagian akhir dikisahkan, Malaka jatuh ke tangan orang-orang dari Johor dan Belanda. Hang Tuah sendiri dikisahkan masih hidup dan tinggal di negeri Batak, menjadi wali agama dan raja.
DEMIKIAN cuplikan kisah tokoh bernama Hang Tuah dari salah satu versi terbitan Balai Pustaka. Tak ada yang tahu, siapa sesungguhnya pengarang Hikajat Hang Tuah. Tahun persis kapan pertama kali kisah ini muncul pun hingga kini tak bisa dipastikan. Tak ubahnya karya-karya sastra kuno umumnya, kisah Hang Tuah ini pun diduga pertama kali dikenal berupa cerita lisan. Kemudian, dalam bentuk naskah tertulis, Hikajat Hang Tuah diduga pertama kali ditulis pada abad ke-16.
Menurut Prof Dr Sulastin Sutrisno (lihat Ketika Hang Tuah Menjadi Disertasi) yang pernah mengangkat Hikajat Hang Tuah menjadi sebuah disertasi, siapa pengarang sesungguhnya memang sulit dipastikan. Namun, yang jelas, karya tersebut mengundang kekaguman sendiri. Sebagai sebuah kisah fiktif, Hikajat Hang Tuah sarat dengan muatan sejarah. Nama-nama kerajaan dan tokoh memang lekat dengan apa yang tercantum dalam catatan-catatan sejarah. Bahkan ada dugaan, pengarang Hang Tuah tidak hanya berpengetahuan luas karena sarat dengan muatan sejarah, namun juga banyak menggunakan sumber sastra lain. Dugaan ini muncul karena pada beberapa bagian, terdapat kemiripan dengan cerita-cerita klasik lain seperti Kisah Panji, Hikajat Sri Rama, dan sebagainya.
Salah seorang ahli sastra, Sir Richard Windstedt, menyebutkan, karya sastra klasik seperti Hikajat Hang Tuah ini identik dengan syair-syair bermuatan kisah kepahlawanan yang banyak dihasilkan di Jawa pada abad ke-11. Karya-karya ini dikatakan mengubah sejarah menjadi mitos, atau sebaliknya mengubah mitos menjadi sejarah. Dalam Hikajat Hang Tuah, nuansa fiktif maupun mitos di antaranya terwakili melalui ketiadaan keterangan waktu dalam setiap peristiwa, kehadiran negeri kayangan yang dipimpin Sang Pertala Dewa maupun perubahan wujud Hang Tuah menjadi harimau dalam sebuah perkelahian (hal 164).
Tokoh Hang Tuah sendiri pun tak bisa dipastikan sebagai tokoh mitos atau sejarah, meskipun dalam Sejarah Melayu (Malay Annals) disebutkan Hang Tuah mati di abad ke-15. Kitab tersebut, Sejarah Melayu-disusun oleh Mansur Shah salah seorang penguasa di Malaka-yang mencantumkan riwayat Hang Tuah pun diragukan oleh berbagai kalangan. Sir Richard Winstedt menyebutkan, Mansur Shah, dalam Sejarah Melayu, mampu mengangkat legenda tentang seorang pejuang bernama Hang Tuah yang tumbuh saat terjadi perang antara Jawa dan Tamil. Akan tetapi, seperti dikatakan di atas, hampir tidak dapat dibedakan yang mana sejarah dan yang mana mitos. Namun, untuk tokoh seperti Hang Tuah, siapa lagi yang peduli bahwa itu mitos atau sejarah selama dia menjadi ilham etika publik? 

Sebutan Hang pada nama Hang Tuah



Tok Syeikh berkata
3 Jun 2010 pada 11.55p06

Asalam mualaikum semua !!!
Perkataan “HANG” ialah satu Pangkat yang di beri olih Sultan,juga Tun.Bukan macam sekarang Tun diberkan kepada siapa sahaja !!.Tun dulu di berikan kepada hanya Bendahara dan keturunan nya.Hang juga begitu.Hang dari perkataan Palembang Lama iaitu “ANGKO”.Jika kita bercakap dengan seorang yang di hormati contoh nya,kita tidak panggil nama nya,lalu kita katakan…”ANGKO…mahu kemana ???.ANGKO ini di bawa ke Melaka dan bercampur longhat Melayu Riau menjadi ANG,dan akhir nya menjadi HANG.Pangkat ini di kurnia Sultan pada yang di bawah taraf BENDAHARA, seperti Panglima,Temenggung,Bentara,Syahbandar atau orang istana.Hang bagi panggilan untuk lelaki “DANG”,panggilan untuk perempuan.Cuba lihat tiada LELAKI yang di panggil “DANG”,dan tiada perempuan yang di panggil dengan “HANG”.
Kot yang PONDAN aku apa nak pnggil…HANDANG…IAITU LONGHAT MELAKA..jamur..pembakar api/jamung…kah..kahh..kah..

Kalau Tun memang di warisi olih anak cucu nya, HANG juga sama tapi yang wanita nya DANG.Seperti juga orang JAWA, mereka memanggil kita ADEN atau AKI…iaitu “Tuan”.Aden dari perkataan Raden,Ki dari perkataan Aki…ini orang Pahang ambil…bila panggil datuk…AKI…Bangsa Melayu(Nusantara) sangat HALUS BUDI PERKERTI NYA) tidak sama dengan bangsa lain.Bila bercakap dengan orang yang tak di kenali,mereka akan membahasakan diri orang itu “Tuan”.Tuan..Melayu
Riau,Aki..Jawa,Tengku…Acheh,Angko..Jambi,Palembang dan Pagar Ruyung.Orang Betawi..Abang….bang Karimon,bang Li,..atau sebagai nya….Jadi sangat lah silap jika kita kata perkataan ‘HANG’ iTU DARI CINA….Hanya yang buta Budaya Melayu sahaja yang bicara begitu.Salah satu tugas PENJAJAH,menghapuskan NILAI BANGSA INI.Kalau saya tanya anda semua dimanakah tempat yang benama “UPIH”..anda tidak akan tau…kerana Portugis telah menukar UPIH,menjadi TENGKIRA…UPIH ialah satu tempat yang banyak sekali mengeluarkan Ulama secara tidak formal di Melaka…sampai sekarang ada Masjid nya…Masjid Tengkira..salah satu masjid terkenal di bandar Melaka.
Jika kita lihat sejarah,Melaka menerima islam pada tahun 1412 m,Raja nya Parameswara dan bergelar Sultan Iskandar Syah…..tetapi masjid paling tua adalah Masjid Kampong Hulu,di bina pada tahun 1787 m,selama 300 tahun lebih,ORANG MELAKA TAK SEMBAYANG,KERANA TIADA MASJID ????.Kemana kah pergi nya masjid masjid yang di bina olih Sultan dahulu…..JAWAPAN NYA….DI KOTA A FORMOSA !!!.Pernah saya katakan dalam masyuarat Persatuan Sejarah,A FORMOSA ialah Kota Air Mata…itu adalah LAMBANG PENJAJAH PORTUGIS…Dan kerana ALLAH SWT…DIMASA AKU BERUMUR 17 TAHUN..AKU PERNAH KENCING KAN KAT DALAM KOTA ITU !!!.Sememang nya saya CUKUP BENCI DENGAN KOTA ITU !!!.Kota ini di bina dengan meruntuh kan MASJID,PUSARA SULTAN DAN MAKAM PEMBESAR,atau apa sahaja yang di fikir kan berguna untuk menaikan SEMANGAT JATI DIRI BANGSA MELAYU !!!.
karimon berkata
Ini ada lagi artikel yang menyokong komen TS mengenai pengunaan perkataan Hang dari pandangan seorang Cina
Hang Tuah: Satu Interpretasi Bukan Melayu
Kenny Chee
Pertama, terima kasih kepada Sdr Shahabudeen kerana menulis pandangannya Hang Tuah Berbangsa Cina.
Memang banyak diperkatakan tentang Hang Tuah berketurunan Cina, terutama setelah Wawasan 2020 diumumkan oleh seorang perdana menteri yang mengubah paradigmanya, dari pendukung ketuanan Melayu kepada pendukung meritokrasi, serta pendukung teori bahawa orang Melayu, berasal dari imigran Indonesia.
Walaupun Hang adalah satu nama keluarga Cina, Hang juga adalah satu gelaran kepada orang Melayu zaman dahulu, seperti Tuan, Wak dan Wan. Dalam loghat orang Melayu Kedah, Hang adalah satu panggilan yang sudah lama dipakai, dan perdana menteri kita juga menggunakannya bila berinteraksi dengan rakyat Kedah yang sering bergaul dengannya.
Dalam sejarah orang Melayu, Hang Tuah adalah anak kepada Hang Mahmud dan Dang Merduwati dari komuniti Orang Laut Bintan, satu daripada suku kaum Orang Melayu Asli, nenek-moyang kepada orang Melayu Deutero (Melayu “Melayu”) seperti Sdr. Mahathir, Sdr. Anwar Ibrahim dan Sdr. Abdullah Ahmad Badawi yang kita hormati.
Ayah Hang Tuah adalah batin kepada Orang Laut Bintan, dan seorang panglima perang Sultan Iskandar Shah, sultan Melaka yang pertama (baginda yang bergelar Parameswara atau Permaisura sebelum beragama Islam). Hang Mahmud terlibat dalam pembukaan negeri Melaka oleh Sultan Iskandar, yang sebelum itu bersemayam di Kelang, Palembang, Singapura dan Muar, sebagai maharaja empayar Sri Vijaya atau Selangor Tua.
Empayar Sri Vijaya adalah negara yang merentasi Selat Melayu atau sekarang dipanggil Selat Melaka. Ia didirikan oleh Orang Laut Kelang seawal abad ke-2, dan berpusat di beberapa ibu negara, seperti Kelang, Kuala Selangor, Siak Sri Indrapura, Jambi, dan Palembang. Negara ini juga dipanggil Selang Ur (Selangor) iaitu negeri Orang Selang (atau Orang Selat). Orang Selat adalah orang yang memanggil dirinya sebagai Orang Melayu sempena bukit tempat istana raja mereka didirikan.
Hang Mahmud, selain berdarah Orang Laut Bintan, juga berdarah Orang Laut Sulawesi, iaitu Orang Bugis. Keluarga diraja Bugis selalu berdagang dengan keluarga diraja Melayu Sri Vijaya, dan putera raja Bugis berkahwin ke dalam keluarga batin Orang Laut Bintan, yang memimpin angkatan laut Sri Vijaya dan Melaka. Jadi, Hang Tuah melalui bapanya berdarah raja Bugis. Begitu juga sahabat karibnya Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka adalah anak-anak saudara Hang Mahmud.
Orang Bugis adalah golongan Melayu Asli Borneo (nama betul pulau itu adalah Brunei sempena suku kaum Brunei yang paling berkuasa dan mendirikan negara mereka sendiri). Mereka dan juga orang Melayu Asli lain yang menghuni seluruh kepulauan Melayu asalnya tinggal di pulau Brunei. Orang Melayu Asli pulau Brunei pula, berhijrah dari tanah besar Asia Tenggara, tempat asal bangsa Melayu.
Mengenai Hang Li Po, puteri dinasti Ming di China itu adalah Li Po sahaja dan panggilan Hang diberi kepadanya oleh Sultan Mansur Shah, yang mengahwininya. Hang adalah panggilan rakyat jelata yang berkhidmat untuk Sultan Melaka menerusi sistem kerah. Ini melibatkan ketua-ketua orang Asli (Melayu Proto) dan orang bukan Melayu, termasuk yang menjadi isteri muda raja-raja Melayu. Anak Sultan Mansur dengan Li Po bergelar Paduka Tun Mamat kerana dilantik sebagai pembesar yang menjaga daerah Kelang (sekarang Selangor moden), satu daripada ibu negeri kedua Melaka, selain daerah Johor.
Hang Tuah bukan pengikut Hang Li Po kerana Hang Tuah adalah menteri pertahanan atau Laksamana Melaka semasa Sultan Mansur Shah melawat negara China untuk meminang puteri Li Po. Hang Tuah mengiringi Sultan Mansur Shah ketika melawat negara China kerana dia adalah Laksamana Melaka, yang anggota tenteranya adalah Orang Laut Bintan
Mengenai Hang Jebat, dia tidak menderhaka kepada raja dalam erti kata yang sebenar. Hang Jebat memberontak kerana Sultan Mansur Shah menghukum bunuh Hang Tuah, yang difitnah oleh ejen Siam, musuh tradisi Melayu Melaka. Bapa saudara Sultan Mansur, Bendahara (Ketua Menteri) Tun Perak, yang menjadi orang kuat Melaka yang sebenar, tahu bahawa Hang Tuah tidak berzina dengan isteri raja. Dia menyembunyikan Hang Tuah di Kelang. Tun Perak telah menasihati Sultan Mansur Shah berangkat bersama keluarganya dan pembesar lain ke Kelang semasa Hang Jebat menguasai Melaka. Di sana, Tun Perak telah membawa Hang Tuah mengadap sultan, dan sultan telah mengampunkan Hang Tuah.
Pengunduran sultan Melaka ke ibu negeri keduanya, Kelang, adalah satu taktik strategik yang dirancang oleh Tun Perak yang bijak. Tun Perak adalah pakar perang secara pengunduran strategik, satu taktik yang berjaya menangkis serangan Siam ke atas Melaka dan Johor. Dari Kelang, Tun Perak, Hang Tuah dan Sultan Mansur telah mengumpulkan tentera-tentera dari negeri-negeri naungan Melaka seperti Kedah, Kelantan, Siak, Minangkabau dan Mandahiling. Tentera ini telah mengalahkan Hang Jebat yang mentadbir Melaka sebagai “wakil raja”. Hang Jebat telah ditangkap oleh Sultan Melaka dan dihukum bunuh. Tetapi Sultan Melaka telah membenarkan Hang Jebat, yang pernah berjasa kepadanya, memilih cara hukuman.
Hang Jebat telah meminta supaya orang yang paling kuat dan berani di empayar Melaka bertikam keris dengannya. Akibatnya, Hang Tuah, yang disangka mati, telah dihantar oleh sultan untuk bertarung dengan Hang Jebat.
Kita tidak akan tahu sama ada Hang Tuah benar-benar membunuh Hang Jebat. Atau adakah Hang Tuah membunuh seorang penjahat dan mengatakan kepada Sultan dan Bendahara bahawa Jebat telah mati. Disebabkan Hang Tuah adalah sahabat baik Tun Perak, dan Tun Perak adalah orang yang paling kuat di Melaka, Hang Tuah mungkin telah melepaskan Hang Jebat dan membunuh seorang penjahat.
Sejarah Melayu yang ditulis oleh cicit Tun Perak, Tun Seri Lanang, sebenarnya banyak memburukkan imej raja dan pembesar Melaka yang awal, seperti Sultan Mansur, Hang Tuah dan Tun Perak. Tun Seri Lanang berkhidmat sebagai bendahara semasa Empayar Melaka berpindah pusatnya ke Johor, dalam abad ke-16. Empayar itu, yang digelar Empayar Johor-Riau-Selangor-Pahang, sempena empat ibu negaranya, banyak dipimpin oleh raja yang lemah, dan pembesar yang rasuah dan zalim.


Keturunan Hang Tuah



Pada saya memang lah Hang Tuah orng biasa dan Luar Biasa.Beliau hidup seperti kita juga.Isteri Hang Tuah ,2 orang :

1.Tun Sendari,Adik Tun Bija Sura (Tuk Bongkok) melahir kan
a) Tun Sirah berkawin dengan Maulana Sayyid Fadillah Khan bin Maulana Patakan Ismail bin Maulana Sayyid Barkat Nurul Alam bin Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra. Nama lain nya Laksamana Khoja Hassan atau Tubagus Pasai atau Falalten atau Raden Hidayat.Melahir kan Tun Abdullah.
b) Tun Biajid
c) Tun Daerah berkawin dengan Sultan Mahmud Syah melahirkan Raja Dewi.
2) Tun Ratna,adik Tun Perak melahirkan
a)Tun Guna
b)Tun Mas Dewi berkawin dengan Laksaman Hang Nadim bin Hang Jebat melahir kan Tun Hamzah , beranak kan Tun Mat Ali yang bergelar Datuk Seri Bertam.
Laksamana Khoja Hasan atau Raden Hidayat lah yang membawa lari Raden Abdullah bin Pati Unus ke arah Tanah Jawa.Beliau tidak merajakan Raden Abdullah sebagai Sultan Demak kerana Jawatan Sultan telah di rebut olih Raden Tranggono,Raden Kikin dan Raden Mohamad Yunus(Kiai Geding Suro).Ketiga mereka ini anak Raden Husin bin Sultan Abdullah/Raden Ario Damar.Raden Patah dan Raden Husin,adek beradik se ibu…Raden Ario Damar adalah anak Prabu Brawijaya 1.Jadi menurut MEREKA,mereka lebih layak menjadi Sultan Demak..maka terjadi lah perang saudara yang menyebab kan Raden Kikin di bunoh olih Raden Prawoto,anak Raden Tranggono.
Untuk mengelakan sengketa yang berlarutan ini SATU SATU nya anak Pati Unus ini di angkat menjadi Adipati Jepara.Di gelar Pengeran AriA Jepara.Jepara akhit nya menjadi negara Merdeka tetapi naungan Kesultanan Banten bergelar Pakuan Islam.Setelah Raden Abdullah dan Sayyid Fathelan menyerang dan menakluk Pakuan.Pakuan dan Jepara di gabungkan menjadi PAKUAN ISLAM.
Dari tulisan ini anda bolih lihat MEREKA,adalah dari keturunan yang sama iaitu dari MAULANA SAYYID HUSIN JAMADIL KUBRA.Sebab itu lah 3 KETURUNAN BESAR ini sangat berpengaruh di ALAM MELAYU iaitu
1)Keturunan Maulana Sayyid Husin Jamadil Kubra
2)Syeikh Muhyiddin Abdul Qadir Jilani >>>Maulana Sayyid Abdul Aziz >>>Maulana Sayyid Mohamad Yusof/Kadi Yusoff >>>>Maulana Sayyid Munawar/Kadi Munawar.
3)Keturunan Sayyid Al Hadramaut seperti Al Idrus,Al Saggof,Al Aatas dan lain lagi.
Perlu kita ingat juga yang mengislam kan Parameswara ialah Maulana Sayyid Abdul Aziz bin Syeikh Qader Jilani.Yang mengislam kan Malikul Salih iaiah Maulana Sayyid Shamsudin Abdullah Al Arif bin Syeikh Abdul Qadir Jilani.Syeikh Sultan Ariffin Sayyid Ismail bin Sayyid Qadir bin Sayyid Jabbar bin Sayyid Sholih Musa Al Jabbar bin Syeikh Sayyid Mohyiddin Abdul Qadir Jilani….Makam Syeikh ini di Pulau Besar.
Jadi apa lah lagi yang nak tuliskan….ke Pulau Besar,keturunan saya,ke Gunong Ledang juga keturunan saya dan juga ke Tanjung Tuan juga ada keturunan saya !!!Di Tanjung Tuan ada Makam Parameswara/Sultan Iskandar dan Makam Tun Fatimah binti Tun Mutahir.Sebenar nya Makam Hang Tuah itu memang betul !!!.2 Daerah di ANUGERAH kan kepada Hang Tuah iaitu TANJUNG KELING dan PULAU SIANTAN,RIAU.
Kalau kita baca sejarah…dari Melaka,Keturunan kami,lari ke Pakuan/Jepara(Tasik Malaya).Dan dari sana pula keturunan saya balik ke Melaka, dah itu di Daerah Tanjung Keling pulak tu….tentu lah ada sebab nya..kenapa tidak pergi Johor ker,Pahang ker,Kelantan ker atau ketempat lain…kenapa mesti pulang ke Tanjung Keling ????.Setinggi tinggi Bangau terbang,ke belakang kerbau juga dia hinggap !!!.Kemana lagi pulang nya sirih kalau tidak ke gagang nya !!!!!.Bagitu juga keturunan kami sejauh mana pun mereka lari,akhir nya ke MELAKA juga balik nya kerana di Melaka LAH BUMI PERTAMA DI ISLAM KAN OLIH DATUK KAMI..Maulana Sayyid Abdul Aziz.

Hang Tuah campak keris Taming Sari ke laut



Kita hanya mendengar perkhabaran hanya sedikit sejarah Keris Taming Sari itu bermula ianya dari dimiliki oleh Pendekar Majapahit hingga akhirnya ianya jatuh ketangan Laksamana Hang Tuah. Akan tetapi asal usulnya maseh kabur. Begitu juga keberadaannya yang terkini ianya milik siapa dan ketulenannya samada asli atau palsu. Maka terbitlah beberapa pendapat dan andaian asal usulnya, unsur besinya, dan lain-lain yang berbeda-beda kefahamannya.

Kata Sang Raja Wali : Diringkaskan ceritanya, setelah Hang Tuah berjaya membunuh Hang Jebat, maka Hang Tuah tersangatlah berdukacita. Maka benarlah ramalan mahagurunya Sang Adi Putra, bahawa salah seorang dari mereka lima sahabat itu akan mati ditangan salah seorang saudara seperguruan. Setelah Keris Taming Sari jatuh semula ketangan Hang Tuah, maka pada satu ketika tatakala Hang Tuah berada dipersisiran pantai, mengenangkan sesal bebalnya membunuh Hang Jebat, maka datanglah Sang Khidir AS menasehati beliau supaya keris tersebut dicampakkan kelaut. Kerananya bumi Melaka telah bermandikan darah. Makanya ianya telah berpuaka kerana telah memakan banyak nyawa.
Maka akhirnya Keris Taming Sari itu dicampakkan jauh kedalam laut. Lalu ianya diganti oleh Hang Tuah dengan keris palsu yang hampir serupa panjang loknya dan bentuknya. Ulu dan sarungnya maseh kekal sama. Maka Keris Taming Sari yang dibangga-banggakan itu sekarang ini adalah keris duplicate yang tiada kesaktiannya, melainkan diisi. Persoalannya dilaut manakah ianya terpendam, atau sudahkah ianya ditimbulkan semula, atau adakah ianya sudah berada ditangan pemilik terbaru…??? Al-Asal jadinya hasil. Al-Hasil baliknya keasal. Al-Asal dari Al-Usul… Cubalah direnungkan….
Sekian, boleh dibaca, tetapi jangan percaya…

Makam Hang Tuah di Palembang



“Saya juga mempunyai bukti Hang Tuah mati di Palembang kerana sakit tua. “Kubur Hang Tuah yang ada di Tanjung Kling sekarang bukannya kubur Hang Tuah tetapi milik seorang ulama Islam berasal dari Gujerat, India

Edisi Nasional: Cucu Hang Tuah Oleh Yusri Abdul Malek dan Mohd Yatim Latif am@hmetro.com.my
MELAKA: Seorang lelaki, Ismail Mohamed Yaacob, 40, mendakwa sebagai generasi ke-12 keturunan Laksamana Hang Tuah yang terkenal kerana kesetiaan dan jasa kepada beberapa sultan Melaka sepanjang sejarah Kesultanan Melayu Melaka sebelum 1511.
Ismail yang lahir dan menetap di Singapura mendakwa mempunyai bukti iaitu dua gelang tangan yang dikatakan dipakai Hang Tuah dan berusia lebih 500 tahun serta manuskrip tulisan tangan Hikayat Hang Tuah yang ditulis Tun Kulah atau Kola yang juga sepupu Hang Tuah.
Gelang berkenaan yang didakwa bertatah batu petir dipercayai disimpan turun-temurun dan diwarisinya hingga kini. “Pendedahan mengenai keturunan Hang Tuah ini bukan mempunyai apa-apa kepentingan tetapi saya cuma mahu generasi hari ini tahu bahawa cerita Hang Tuah adalah benar dan bukan rekaan atau dongeng,” katanya ketika ditemui.
Ismail berkata, semua keturunannya tinggal di Kampung Sungai Duyong, di sini, sejak zaman-berzaman tetapi pada sekitar 1940-an, bapanya, Muhamad Yaacob Abdullah terpaksa melarikan diri ke Singapura selepas diburu komunis yang mengganas ketika itu. Menurutnya, disebabkan sayangkan generasinya, dia sendiri menjalankan kajian terperinci berhubung salasilah dan susur-galur Hang Tuah bagi membuktikan Hang Tuah benar-benar hidup ketika zaman kesultanan Melayu Melaka.
“Saya akui terdapat 11 versi cerita Laksamana Hang Tuah yang berbeza disebabkan tiada pihak mahu mengkajinya secara mendalam. “Saya juga mempunyai bukti Hang Tuah mati di Palembang kerana sakit tua.
“Kubur Hang Tuah yang ada di Tanjung Kling sekarang bukannya kubur Hang Tuah tetapi milik seorang ulama Islam berasal dari Gujerat, India. “Semua ini diceritakan dari generasi ke generasi dan ia fakta sejarah. Jika benar dalam Sejarah Melayu mengatakan Hang Tuah mati di Tanjung Kling, kenapa penduduk sekitar yang tinggal di situ menafikan fakta itu.
“Penduduk yang tinggal di Tanjung Kling sejak turun-temurun sudah pasti tahu kubur siapa yang ada di kampung mereka berdasarkan cerita dari mulut ke mulut,” katanya. Ismail juga mendakwa mempunyai bukti bergambar bahawa makam Hang Tuah ada di Palembang.
Begitu juga makam Hang Lekir, Lekiu dan Kasturi yang didakwa masih ada di Bintan, Kepulauan Riau. Menurutnya, dia sudah menjual manuskrip asal Hikayat Hang Tuah kepada Perpustakaan Negara sekitar 1990-an dengan harga RM20,000.
“Naskhah itu diakui asli oleh Perpustakaan Negara dan kini sedang dipulihara,” katanya. 
Katanya, dia juga pernah berjumpa pihak Perbadanan Muzium Melaka (Perzim) berhubung dakwaan itu tetapi Perzim tidak mengambil langkah untuk meneliti atau menyiasatnya.
“Saya berharap sejarah ini dikaji semula demi generasi akan datang dan saya sedia bekerjasama dengan Perzim,” katanya.

Hang Tuah lari ke Gerik Ulu Perak



Seperti mana yang kita fahami bahawa kisah pahlawan Melayu ulung seperti yang diriwayatkan dalam Hikayat Hang Tuah, memang sukar dipastikan kebenarannya. Tiada bukti kukuh yang dapat mengesahkan kewujudannya, namun yang nyata Hang Tuah kekal menjadi lagenda orang-orang Melayu.

Meski pun begitu, terdapat beberapa penulis Inggeris seperti Hans Overback, Nasjah, Sheppar M C dan lain-lain lagi yang berminat dan telah menulis atau menterjemahkan hikayat Hang Tuah dalam buku mereka, seperti ‘Malaiische Chronik, Hang Tuah Aus dem Malaiischen ubersetz von Hans Overbeck’ yang diterbitkan oleh Georg Muller, Munich pada tahun 1922.
Apa yang menarik untuk penulis tekankan di sini ialah – di penghujung penulisan hikayat ini ada menyatakan bahawa, setelah Hang Tuah hilang selepas peristiwa peminangan Puteri Gunung Ledang, beliau dikatakan muncul semula di hulu sungai Perak dan dipercayai menjadi Batin di sebuah kampung orang Asli di kawasan tersebut.
Berdasarkan ini, penulis percaya kawasan yang dimaksudkan dalam riwayat itu adalah di kawasan perkampungan orang Asli di Temenggor, Gerik.
Sudah tentu tiada siapa yang dapat membuktikan atau mengesahkan perkara ini. Namun orang Gerik, patut berasa bangga kerana Gerik dikaitkan dengan riwayat Hang Tuah yang tiada bandingannya itu. Benar atau tidak, sahih atau kabur, sejarah atau dongeng – selagi Hikayat Hang Tuah ‘hidup’ di dunia ini – selagi itulah fakta mengenai timbulnya semula Hang Tuah di Hulu Perak selepas ghaibnya dari bumi Melaka tetap seiring dalam penceritaannya, seperti yang ditulis oleh penulis-penulis yang banyak mengkaji tentangnya.
Malah jika kita melihat pada tulisan fakta sejarah, kita akan dapat mengetahui bahawa setelah kejatuhan Melaka pada Tahun 1511, Sultan Mahmud Syah (Sultan Melaka yang terakhir) mengundurkan diri ke Kampa. Kemudiannya selepas itu pada tahun 1528, Putera Baginda – Raja Muzaffar Syah telah berhijrah ke Negeri Perak lalu membawa bersamanya sebilah keris yang dikurniakan ayahndanya, yang mana keris itu dikatakan kepunyaan Hang Tuah yang dipulangkan kepada Sultan Mahmud Syah sebelum menghilang. Hingga kini, alat itu dijadikan sebagai alat kebesaran kerajaan negeri Perak.
Agak sinonim apabila keris Hang Tuah berada tidak jauh dari tempat beliau timbul semula. Apakah itu tanda keramat kerisnya yang tidak mahu berpisah jauh dengannya? Dan, apakah keris yang dimaksudkan itu adalah Tamingsari yang gah disebut-sebut?
Lalu, apakah ini adalah tanda bahawa kewujudan Hang Tuah di Hulu Perak @ Gerik adalah selari dengan fakta sejarah penghijrahan Raja Muzzaffar Syah ke negeri Perak bersama keris peninggalan Hang Tuah itu?
Wallahu a’lam.
Nota: tulisan ini sekadar untuk mengaitkan hikayat Hang Tuah dengan kawasan Gerik. Sila rujuk mana-mana penulisan tentang hikayatnya untuk mengesahkan fakta yang terselit ini dalam riwayatnya.


Perigi ini membawa tuah, bukan perigi Hang Tuah !


Perigi Hang Tuah di Melaka juga diragui kesahihannya. Pendapat mengatakan bahawa perigi tersebut dinamakan perigi membawa tuah dan bukan perigi Hang Tuah. Ini disebabkan perigi tersebut digunakan sebagai air cucian kepada kenderaan berhias yang masuk bertanding dan membawa tuah serta menang, macam macam.

Keris Taming Sari Hang Tuah



Taming Sari adalah nama seorang pendekar Jawa dalam kerajaan Majapahit seperti yang tersebut di dalam Hikayat Hang Tuah. Menurut hikayat ini, Taming Sari adalah seorang panglima yang paling handal di Majapahit ketika itu, dan beliau telah ditugaskan oleh Bendahara Majapahit, Patih Gajah Mada untuk membunuh Hang Tuah.

Taming Sari dikatakan seorang yang kebal tidak dapat dicederakan oleh senjata. Bagaimanapun, kekebalannya adalah terletak pada keris yang digunakannya. Hang Tuah pula pada masa itu telah berguru kepada seorang ahli pertapaan Jawa bernama Sang Adi Putera. Gurunya itu telah memberitahu akan kelemahan Taming Sari. Oleh itu, pada hari pertarungan antara kedua pendekar ini di hadapan Sultan Melaka dan Betara Majapahit, Hang Tuah telah berjaya merampas keris Taming Sari dan menggunakan keris itu untuk menikamnya hingga mati.
Sebagai menghargai kejayaan Hang Tuah itu, Betara Majapahit telah menganugerahkan keris itu kepada Hang Tuah. Keris ini dikenali sebagai “Keris Taming Sari” dan telah dibawa pulang ke Melaka. Keris yang sama juga telah digunakan oleh Hang Jebat untuk menderhaka Sultan Melaka. Hang Jebat juga dikatakan kebal kerana memiliki keris Taming Sari. Dalam pertarungannya yang terakhir dengan Hang Tuah, keris Taming Sari telah berjaya dirampas semula oleh Hang Tuah yang kemudiannya menikam mati Hang Jebat.
Keris ini adalah Keris Kerajaan bagi jawatan Laksamana Melaka, yang terakhir sekali dijawat dan dipegang oleh (Bendahara) Hang Tuah. Keseluruhan sarung keris ini diseliputi oleh dedaun emas. Keris ini dihargai sebagai berkeupayaan untuk berlegar di udara ke mana-mana haluan dalam mengejar musuh.
Adalah dikatakan bahawa Hang Tuah memberi keris ini kepada Tun Mamat untuk dibawa balik menghadap Sultan pada masa itu kerana beliau terlalu malu untuk menghadap sendiri Kebawah Duli Sultan kerana gagal mendapat Puteri Gunung Ledang untuk mengahwini baginda.
Tatkala Sultan Mahmud Shah meninggalkan Melaka, baginda membawa keris ini bersama-sama baginda ke Kampar, Sumatera pula. Kemudian baginda mengurniakan keris ini kepada anakanda baginda Raja Mudzafar Shah yang kemudiannya berangkat ke Perak (Darul Ridzuan) dan ditabalkan sebagai Sultan Perak yang pertama.

Masjid Duyung di kampong Hang Tuah



Mengikut cerita orang tua-tua dahulu, masjid ini pada asalnya surau dan dinaikkan taraf sebagai sebuah masjid. Bahan-bahan binaannya terdiri daripada kayu dan batu merah (laterite), manakala bumbungnya beratapkan genting (campuran genting China dan Belanda).

Pembinaannya dilakukan secara gotong-royong dan ianya siap untuk digunakan dalam tahun 1850. Pengasas masjid ini dikenali sebagai Wan Chilek. Menara di sebelah masjid ini telah dibina pada tahun 1909 sebagai tempat melaungkan azan.
Pada tahun 1967, beberapa perubahan telah dilakukan di masjid ini. Bumbung yang asalnya genting telah ditukar kepada atap jenis ardex. Siling asbestos telah dipasang dan tangga masjid telah diubahsuai. Pada tahun berikutnya di sekeliling kolam laterite telah dipasang paip dan bumbung pelindung bagi tempat mengambil wuduk.
Kekurangan ruang untuk tempat sembahyang telah menyebabkan kerja-kerja tambahan dilakukan pada tahun 1973 dan 1976 pada bahagian belakang masjid.
Pada 11 Mei 1982 jam 2.30 pagi, kebakaran telah berlaku pada masjid ini disebabkan litar pintas. Terdapat sebahagian kerosakan di bahagian hadapan iaitu di sebelah kiri masjid, stor dan bumbung. Walau bagaimana pun struktur asal masjid tidak terjejas. Kos membaik pulih masjid ini berjumlah RM70,000.00 manakala kerajaan negeri memberi bantuan sebanyak RM5,000.00 yang selebihnya diperolehi melalui dermawan dan masyarakat tempatan.
Dalam usaha untuk menampung bilangan jemaah yang bertambah, pada tahun 1991 kerajaan negeri telah memberi peruntukan berjumlah RM100,000.00 untuk membina bangunan tambahan di sebelah kanan bangunan masjid yang asal.
Pada tahun 2002, kerja-kerja pemuliharaan (konservasi) telah dilaksanakan oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti dalam usaha untuk mengekalkan unsur-unsur seni bina asal masjid ini.

Perigi Hang Tuah



Perigi Hang Tuah yang terletak di Kampung Duyong dikatakan digali oleh Hang Tuah untuk kegunaannya sendiri semasa beliau membesar di kampung tersebut.

Pada asalnya perigi ini adalah kecil, tetapi lama-kelamaan menjadi besar dan dalam. Perigi ini dikatakan tidak kering, walaupun di musim kemarau dan airnya dikatakan sentiasa jernih dan dapat menyembuhkan penyakit.

Ada juga cerita bahawa perigi ini tempat tinggal roh Hang Tuah yang menjelma sebagai seekor buaya putih. Ia dikatakan bahawa orang biasa tidak dapat melihat buaya ini dan hanya orang-orang alim sahaja yang dapat melihat jelmaan ini.


Hang Tuah muncul di Melaka









Silat Pesaka Hang Tuah






 


Lagenda Hang Tuah

s






Comments
0 Comments