| Mera Naam Joker: Tanah Liat Di Panggang Untuk Jadikan Biskuit

Minggu, 14 Juli 2013

Tanah Liat Di Panggang Untuk Jadikan Biskuit


Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut
Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut |  Kebiasaanya kita melihat orang membuat biskut daripada tepung dan rasanya memang rangup sekali. Ini pula, tanah hitam dijadikan medium asas pembuat biskut, Giler Kentang !  penjual ini menjual ’tanah panggang’, ia dikatakan tidak ada resipi untuk memasak selain tanah hitam tersebut. Dia cuma mencari tanah yang bersih yang bebas dari batu kerikil, kemudian ditumbuk dan dipadatkan sehingga berbentuk segi empat.
Kemudian, dengan mengikisnya dengan stik dan membentuknya dengan membuat gulungan. Tanah yang sudah menggulung itu kemudiannya dibakar jauh daripada api selama sejam, akhirnya, jadilah ia sebagai biskut atau makanan ringan yang siap dihidang untuk dimakan. Kebiasaanya, ianya dijualnya dipasar dan dalam sehari dia mampu mendapat hasil sekitar Rp 20 ribu untuk menyara keluarganya.
Gambar Berperingkat Penghasilan Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut
Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut 1 Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan BiskutTanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut 2 Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan BiskutTanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut 3 Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan BiskutTanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut 4 Tanah Hitam Dipanggang Untuk Dijadikan Biskut
Tuban merupakan satu-satunya tempat di dunia yang penduduknya memakan tanah. Memang ada orang-orang aneh di dunia yang suka makan pasir, dan benda aneh lain. Tapi tidak ada yang memakan tanah panggang. Salah seorang penduduk Tuban mengatakan bahawa dia sudah memakan ampo (biskut tanah panggang) sejak dia masih kecil dan ampo menyejukkan perutnya.
Comments
0 Comments